تاكید مسوولان كشوری و محیط زیست بر مدیریت پسماند استان های شمالی

سعید متصدی زرندی روز چهارشنبه در نشست كارگروه مدیریت پسماند سه استان شمالی در گرگان افزود كه اگر قرار باشد استان های شمالی كشور به عنوان قطب گردشگری باشند، باید مدیریت پسماندها پیگیری و انجام شود.
وی اضافه كرد: اكنون مدیریت نشدن پسماند در استان های شمالی جلوه نامناسبی به وجود آورده كه لازم است برنامه ریزی و عملیاتی شدن آن پیگیری شود و نشست اواخر فروردین ماه كارگروه مدیریت پسماند كشور و پیگیری مصوبه های آن كه نشست امروز در گرگان از آن جمله ،است در این راستا می باشد.
متصدی زرندی افزود: به دنبال پیگیری مصوبه های نشست اواخر فروردین ماه كارگروه مدیریت پسماند كشور،18 بند برای مدیریت كوتاه مدت پسماند در استان های شمالی كشور تهیه شده است.
به گفته وی از جمله این بندها ارایه مدل برای مدیریت توریست در سه استان شمالی، دریافت عوارض از توریست، مدیریت شیرآبه در محل دفن زباله، مدیریت پسماند عمرانی و ساختمانی، حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی، مدیریت تفرجگاه ها، شهرك ها و رستوران های بین راهی، جاده ها با مشاركت بیش ازگذشته دستگاه های مرتبط در مدیریت پسماند است.
وی اضافه كرد: پسماندهای عادی در سه استان شمالی كشور به برنامه بلندمدت برای مدیریت باید تبدیل شود و استان گلستان در این راستا برنامه خوبی را در مدیریت پسماند آغاز كرده كه تولید كمپوست از آن جمله است.
معاون محیط زیست كشور گفت: سازمان حفاظت محیط زیست برای رسیدن به مدیریت پسماند از برنامه ریزی و تلاش فروگذار نخواهد بود و فعالیت خود را در سطح ملی آغاز كرده است در برخی از موارد به نتیجه رسیده و در مواردی نیز با همكاری دستگاه های مرتبط برنامه ها را ادامه می دهد.

*ورود ماشین آلات در مدیریت پسماند بدون سود بازرگانی 
متصدی زرندی گفت: در نوسازی ناوگان مدیریت پسماند با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار شده است كه ورود تجهیزات در این حوزه بدون دریافت سود بازرگانی باشد.
وی افزود: عملیاتی شدن این طرح به شهرداری ها كمك خواهد كرد تا مدیریت پسماند با شتاب بیشتری گسترش یابد.

*تكلیف كود كمپوست تولیدی مشخص خواهد شد
وی گفت: مذاكره هایی با وزارت جهادكشاورزی شروع شده تا وضعیت كود كمپوست تولیدی مشخص و به جای كودهای شیمیایی استفاده شود.
به گفته وی در انجام مذاكره در تعیین تكلیف كود كمپوست تولید شده مسوولان وزارت جهادكشاورزی تاكنون توجه مثبت داشته اند و همچنین مكاتبه با سازمان شهرداری ها و همیاری ها برای استفاده از كود كمپوست به جای كود شیمیایی در نگهداری فضای سبز انجام شده است.

*وزارت بهداشت پسماند را ضد عفونی می كند 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست كشور گفت كه یكسال تلاش شد تا مسوولان وزارت بهداشت توجیه شوند كه باید پسماندها را ضد عقونی كنند.
وی افزود: قبول نداریم وقتی پسماند ضد عفونی می شود ، پسماند عادی شود بلكه شبه خانگی است.
به گفته وی، علاوه بر این بر پسماند در درمانگاه، كلینیك و مطب شخصی پزشكان باید مدیریت شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان نیز گفت: اقدام های خوبی در مدیریت پسماند استان انجام شده است ولی با وضعیت مطلوب بسیار فاصله داریم.
رضا مروتی افزود: اكنون مدیریت پسماند در این استان در سه بخش غرب و شرق و مركز استان برای پوشش هزار روستا و 29 نقطه شهری دارای جمعیت طراحی و به اجرا در آمده است كه در غرب با ایجاد تاسیسات قادر به تولید كود كمپوست نیز است.
وی همچنین گفت: طبق آماری هایی كه توسط شهرداری ها ارایه می شود، سبد تولید زباله در استان از 750 گرم به 560 گرم در روز كاهش یافته است.
مروتی از كسب نشان استاندارد تولید كمپوست نیز خبر داد و افزود: دریافت این نشان با وجود سخت گیری استاندارد به دست آمده است.
وی خواستار حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی برای مشاركت در مدیریت پسماند در اسنان شد و گفت: علاقه مند نبودن سرمایه گذاران به مشاركت در مدیریت پسماند به دلیل بازدهی كم اقتصادی آن است، درحالی كه در سایر كشورها زمینه با حمایت و كمك دولت فراهم می شود و ابه این شیوه مسایل و مشكلات مدیریت پسماند را حل كرده اند.
مروتی بر نوسازی ناوگان حمل و نقل زباله و مدیریت پسماند پزشكی در استان گلستان نیز تاكید كرد.
به گزارش ایرنا , در این نشست مدیران دستگاه های مرتبط با كارگروه مدیریت پسماند سه استان گلستان، گیلان و مازندران و تنی چند از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای چاره اندیشی در رفع مسایل و مشكلات تولید زباله و مدیریت در دفن آن شركت داشتند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا