ايران جزو 10 كشور برتر علمي دنيا در حوزه صنايع دريايي

به گزارش روابط عمومي و اطلاع‌ رساني معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، سعيد سيف افزود: طبق آمار به ‌دست آمده در سايت‌ هاي بين‌المللي، ايران رتبه يازدهم را در توليد مقالات علمي در حوزه مهندسي دريا به خود اختصاص داده است.
وي ادامه داد: اين رشد و شتاب در صنعت دريايي نشان از پيشي گرفتن ايران از كشورهاي صاحب‌ امتياز در صنعت دريايي مانند نروژ، فرانسه و آلمان دارد كه توانسته است با اختلاف ناچيزي با اين كشورها به رقابت بپردازد و عملا با توليد مقالات و توسعه پژوهش خود را در زمره كشورهاي صاحب‌ امتياز در سطح بين‌ المللي قرار دهد. 
وي با بيان اينكه حمل ‌و نقل دريايي جهاني در چند دهه اخير رشد مستمري داشته است، گفت: در 20 سال اخير به علت رشد علمي در حوزه دريا شاهد توسعه بهتري در صنعت حمل ‌ ونقل دريايي دنيا بوده‌ايم و پيش‌ بيني مي ‌شود اين رشد دو برابر سرعت رشد اقتصادي دنيا شود.

*** تلاش پژوهشگران در كشور دليلي بر كسب مقامات برتر در سطح بين الملل
دبير ستاد توسعه فناوري و صنايع دانش بنيان دريايي با اشاره به اينكه ايران در توليد مقالات علمي مي‌ تواند در زمره 10 كشور برتر در صنعت دريا قرار گيرد گفت: قطعا تلاش بي ‌وقفه دانشجويان، اساتيد و پژوهشگران در كشور است كه با انجام تحقيقات ثمر بخش مي‌ توانند به جايگاه مطلوب در حوزه علمي خصوصا در صنعت دريا و دريا نوردي و كسب رتبه برتر علمي در سطح بين ‌المللي دست يابند.
سيف با بيان اينكه رسيدن به برترين‌هاي علمي در كشور صرفا دليلي بر استفاده از آن در صنعت نيست بيان كرد: دستيابي به برترين علمي در سطح بين‌ المللي دليلي بر استفاده از آن در صنعت، توليد و اشتغال نيست و بايد در نظر داشته باشيم كه اگر پايه علمي و توان فني در كشور فراهم شده در ادامه نيازمند رسيدگي و استفاده از آن در حلقه صنعت، اشتغال و توليد هستيم تا بتوانيم مانع از هرز رفتن توان علمي در كشور شويم.
وي افزود: به ‌منظور پايدار ماندن در برترين‌ هاي علمي نيازمند حضور قوي شركت‌ هاي دانش ‌بنيان، تقويت صنايع مرتبط با حوزه دريا و اشتغال براي نيروي متخصص هستيم.

*** توانمندي هاي فرا ساحل سرمايه ايي قابل اعتنا براي كشور
سيف با اشاره به اينكه فعاليت‌ها در بخش فراساحل از دهه هفتاد شروع به كار كرده است گفت: با توجه به اينكه فعاليت در بخش فراساحل خيلي طولاني نيست و تنها از دهه هفتاد فعاليت‌ها به صورت جدي دنبال مي ‌شود ولي به دليل فعاليت هاي وزارت نفت شاهد رشد خوبي در اين بخش نيستيم.
وي با بيان اينكه در سال‌هاي اخير رشد برداشت نفت از دريا زياد بوده است، اظهار داشت: در خشكي برداشت نفت، روند ثابتي داشته و عملا منابع جديدي نداريم.
دبير ستاد توسعه فناوري و صنايع دانش‌بنيان دريايي گفت: در بخش فراساحل خودكفايي صد درصدي داريم؛ با مشوق‌هاي دولت سكوهاي نفتي را خود طراحي كرده و مي ‌سازيم، ضمن آنكه در بخش كشتي‌ سازي هم فعاليت مناسبي داشته ‌ايم و كشتي ‌هاي بزرگ و كوچك توسط بخش داخلي ساخته ‌شده است.
وي با بيان اينكه ايران در بعد علمي و تحقيقاتي در حوزه دريا از وضعيت خوبي برخوردار است، تصريح كرد: ايران از نظر آموزش و تحقيقات علمي در حوزه دريايي در منطقه از سال‌هاي پيش مقام اول را كسب كرده و تركيه با فاصله زيادي پس از ايران قرار دارد، اما متاسفانه اين امكانات علمي كمتر تجاري‌ سازي شده است و بايد به دنبال ارزش‌ افزوده و تبديل اين ظرفيت در حوزه اشتغال، به توليد منجر شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا