رسانه علمی،شاخه سبزی بر درخت خشکیده رسانه است

در این نشست سه ساعته که در بوستان گفت و گو برگزار شد، دکتر میرفخرایی از تجارب گوناگون و گسترده خود در زمینه ترویج علم از طریق رسانه ها سخن گفت. وی اساس کار رسانه را بر سه پایه آموزش، اطلاع‌رسانی و سرگرمی استوار دانست و گفت: اگر فاکتور سرگرمی و تفریح را از برنامه‌های تلویزیون حذف کنیم، عملا مخاطبین خود را از دست می‌دهد.

وی تاکید کرد: متاسفانه 300سال در حوزه ارتباطات از علوم دنیا عقب تر هستیم. امروز دیگر رسانه از آزمایشگاه‌های فیزیکی و تجربی به سمت اطلاع‌رسانی به مردم در قالب خبر و تفریح حرکت کرده اند اما باید به این نکته که کار را علمی انجام دهیم توجه داشته باشیم.

الگو قرار دادن مدل‌های غربی در رسانه جمعی تلویزیون اشتباه است زیرا ما یک عمر فرهنگ قهوه‌خانه‌ای و سخنرانی داشته‌ایم و اگر رسانه، تبلیغ و مبالغه نکند و بلندگو نباشد و علمی و درست صحبت کند، آینده بهتری خواهد داشت.

دکتر میرفخرایی تاکید کرد: پایه و اساس علم بر مبنای واقعیت است و باید براساس واقعیت و مستندا علمی ،تفکرات علمی را اشاعه داد  و مخاطب خود را به علمی فکرکردن واداشت .

این تهیه کننده تلویزیون همچین خاطرنشان کرد: ژورنالیست های علمی رگ های امید این حوزه هستند و در این عرصه باید ثابت قدم باشند و با الهام از طبیعت بتوانند درس بگیرند و پیش بروند..

میرفخرایی تاکید کرد:  الگو قرار دادن مدل‌های غربی در رسانه جمعی تلویزیون اشتباه است زیرا ما یک عمر فرهنگ قهوه‌خانه‌ای و سخنرانی داشته‌ایم و اگر رسانه، تبلیغ و مبالغه نکند و بلندگو نباشد و علمی و درست صحبت کند، آینده بهتری خواهد داشت.

این استاد ارتباطات در خصوص جذب مخاطب به سمت برنامه های علمی افزود: برای داشتن مخاطب علمی می‌توان تا حدودی مسائل علمی را اجتماعی کرد امانباید مسائل علمی به تفریح و سرگرمی تبدیل شود.زیرا باید تلاش کنیم که مخاطبی که 300 سال عقب مانده است را به پیشرفت برسانیم.

وی درخصوص تعدد شبکه های تلویزیونی افزود: به عقیده من شبکه های تلویزیونی باید با مزاج مخاطب سازگاری داشته باشد و سلیقه مخاطبان را در نظر بگیرد.

میرفخرایی در پایان گفت:رسانه علمی  شاخه سبزی بر درخت خشکیده رسانه است که باید رویانیده شود که این مهم جز با وجود رگه های امید که همان خبرنگاران و ژورنالیست های علمی هستند محقق نخواهد شد.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا