مشکلات کشور با سازماندهی سرمایه های عظیم در کارهای علمی قابل رفع است

دکتر حسین قدیانی روز یکشنبه درآیین تودیع و معارفه رییس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری در دانشگاه صنعتی شریف افزود: آنچه برای جمهوری اسلامی اقتدار آور است،علم می باشد، امروز همه مشکلات دشمنان خودباوری جمهوری اسلامی است.وی با اشاره به اینکه مشکلات کشور در خصوص تحریم ها افزود: باید به جای صادرات نفت به دنبال صادرات دانش فنی خود باشیم .

قدیانی اظهارکرد: اکنون بیش از چهار هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در کشور وجود دارد اگر دانشجویان را با مشکلات کشور همسو کنیم، آنها مشکلات کشور را رفع می کنند.وی گفت: اکنون اگر اقتدار جمهوری اسلامی در حوزه دفاعی رخ داده است، به خاطر این است که هیچ یک از این افتخارات در قالب مقالات آی اس آی رقم نخورده است.

وی ادامه داد: باید بین بسیج دانش آموزی ، دانشجویی و اساتید تعامل ایجاد کنیم تا شاهد شکوفایی علمی در کشور باشیم.

رییس جدید سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری با اعلام آمادگی درخصوص تنظیم و تصویب برنامه های عملیاتی تخصصی بسیج در برنامه ششم توسعه افزود: سازمان بسیج این آمادگی را دارد که با بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه همکاری کند.وی یادآور شد : ارتقاء سطح علمی بسیجیان ، توسعه علمی بحث های دانش بنیان و پیگیری و حل مشکلات اساسی نظام ، سه محور ماموریتی سازمان بسیج علمی کشوراست.

قدیانی گفت: ما می توانیم مشکلات کشور را شناسایی و با شناخت ابعاد مختلف آن و با توجه به اقشار مختلفی که در بسیج فعال هستند فعالیت خوبی همچون دوران دفاع مقدس در جهت پیشرفت علم داشته باشیم.

*** کمتر ازپنج درصد پایان نامه های دانشجویی کشور تقاضا محوراست

همچنین در این مراسم رییس سابق سازمان بسیج علمی کشور گفت: درکشورکمتراز پنج درصد پایان نامه ها متناسب با نیاز کشورو به صورت تقاضامحورعرضه می شود.محمود تولایی افزود: در سازمان بسیج علمی، کارها براساس فرمان مقام معظم رهبری که فرمودند بسیج برای پر کردن خلاء ها و پاسخگویی به نیازهای کشور تشکیل یافته ، انجام شده است، آسیب شناسی از وضعیت علم و فناوری و ورود به عرصه های تقاضا محور متناسب به آسیب های شناسایی شده،دردستور کار بسیج علمی قرار گرفته شد.

وی بیان کرد: از جمله آسیب شناسی های حوزه ها ی علم و فناوری، بحث مشکلات سازمان ها و بخش های درگیر با علم و فناوری بود که یکی از معضلات،عدم اشراف اطلاعاتی بر داشته ها و نیازهای حوزه علمی بود.تولایی اظهارکرد: علت اینکه در کشور ما از ظرفیت ها بهره گیری نمی شود این است که هنوز شناسایی نشده اند و به همین دلیل ظرفیتی که باید منشاء امید و پویایی باشد، تبدیل به ظرفیت خسته ای می شود که باید از کشور خارج شود.

وی ادامه داد: نداشتن رویکرد دانش محور یکی دیگر از مشکلات و آسیب ها ی دیگر در این زمینه است و گفت: معضلات اقتصادی و واردات از مشکلات جانبی تأثیرگذاربر حرکت علم و فناوری در کشور است.

تولایی بیان کرد: درحال حاضر، هزینه تصمیم های غلط مدیران در بخش علمی را نفت می پردازد و ضعف تقاضامحوری در حوزه علم و فناوری سبب شده تا بازده اقتصاد کاهش یابد.

وی افزود: از نظر نهادهای واسط بین کاربران و نوآوران فقیرهستیم ، در دانشگاه ها مقالات عمدتا ناظر به نیازهای روز و بازارمحور نیست، در کشور برنامه منسجمی برای به روز کردن فناوری وجود ندارد، به طوری که کمتر از پنج درصد پایان نامه ها متناسب با نیاز کشور و به صورت تقاضامحور عرضه می شود.دراین آیین از سوی سردار محمدرضا نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفان از زحمات محمود تولایی تقدیر و دکتر حسین قدیانی به عنوان رییس جدید سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری معرفی شد.

محمود تولایی به مدت شش سال در سمت رییس سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری فعالیت داشت .حسین قدیانی پیش از این مسوول سازمان بسیج دانشجویی بوده و فعالیت های مختلفی را در حوزه اقدامات علمی در کارنامه مدیریتی خویش دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا