توجه به بحث مدیریت آب در کنار پرداختن به مباحث سازه ای

مهندس ستار محمودی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با تاکید بر توجه به مسایل مدیریت آب در کنار پرداختن به مباحث سازه ای، گفت: در حال حاضر حوزه آب وضعیتی دارد که لازم است در کنار توجه به مباحث سازه ای، بحث های مدیریتی هم رونق بیشتری پیدا کنند.

به هرحال هر آنچه ساخته می شود برای دستیابی به یک هدف است. اگر به این هدف توجه نشود، بدین معنی است که از آن سرمایه به طور ناقص استفاده کرده و یا حتی دور ریخته ایم. در سال های گذشته به دلیل نیاز کشور، در زمینه سازه ای کارهای زیادی صورت گرفته است که در بسیاری از جاها، این کار درست بوده و در بعضی مناطق هم می بایست وجوه دیگر همچون مسایل زیست محیطی، اجتماعی، میراث فرهنگی و… نیز مورد توجه قرار می گرفته است. مثلا اگر در یک نقطه، سدی ساخته شده، تنها به دلیل ذخیره آب نبوده است بلکه این آب باید به مزرعه ای، به شهری و یا به صنعتی منتقل می شده است. اگر این حلقه دوم اتفاق نیفتاده، این از همان کارهایی است که ما به آن کارهای غیرسازه ای می گوییم و مدیریت باید تکمیل این چرخه را در اولویت قرار دهد تا اینکه برود سد تازه ای بسازد.

قائم مقام وزیر نیرو، افزود: در دوره جدید مدیریت وزارت نیرو، توجه به بحث پایداری و تعادل منابع آب زیرزمینی بیشتر شده است. نگاه بیشتری به سمت دریاچه ها و تالاب های کشور صورت گرفته است چراکه در طول سال های گذشته به دلیل برداشت های بی رویه از منابع آب زیرزمینی، آسیب های زیادی به اینها وارد شده است. وزارت نیرو کوشیده تا در کنار کارهای سازه ای و تکمیل کارهای نیمه تمام و شروع بعضی کارهای ضروری مثل تامین آب شهرها و روستاها، به این موضوع بپردازد که واقعا آب را با هدفی که سازه برای آن ساخته شده، مهار کند، انتقال دهد و استفاده کند و به بهره وری و استفاده بهینه از آب، توجه بیشتری نشان دهد. اگر به مسایل غیرسازه ای آب متناسب با مسایل سازه ای بها داده نشود، این موضوع می تواند به تاسیسات فیزیکی و سازه ای آسیب بزند که کل کشور از این ناحیه دچار مشکل خواهد شد.

در حال حاضر حوزه آب وضعیتی دارد که لازم است در کنار توجه به مباحث سازه ای، بحث های مدیریتی هم رونق بیشتری پیدا کنند.

 

محمودی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو در قالب کارهای غیرسازه ای، اقداماتی مانند اندازه گیری منابع آب، حسابداری منابع آب، مدیریت منابع آب، توجه به کیفیت آب، صیانت از منابع آب، توجه به حریم رودخانه ها و دریاچه ها و بستر رودخانه ها، کنترل افت سطح آب های زیرزمینی، جلوگیری از شور شدن سفره های آب زیرزمینی، جلوگیری از فرونشست زمین و تخریب سازه ها در اثر افت سطح آب های زیرزمینی و… را در رئوس برنامه کاری خود قرار داده است.

وی یادآور شد: بسیاری از دریاچه ها و تالاب های کشور که نمونه های آن دریاچه ارومیه و باتلاق گاوخونی است، به دلیل کاهش حجم آبشان صدمات بسیار جدی دیده اند. برای جبران این خسارات نیاز به کارهای مدیریتی، مشارکت دانشگاهیان و پژوهشگران، جلب نظر سیاستگذاران، نمایندگان محترم مجلس و تصمیم گیران ارشد دولت، جلب مشارکت ذی نفعان و بهره برداران اعم از کشاورزان، مصرف کنندگان صنعت و شرب است که همه این موارد از جمله کارهای غیرسازه ای است که می بایست مورد توجه قرار بگیرد.

قائم مقام وزیر نیرو در پایان گفت: این دولت به جد به دنبال اصلاح روش هاست و می توان گفت که در حال حاضر، حاکمیت فکری کار در حوزه آب بر مبنای نگاه کارشناسی، بهره گیری از تجارب گذشته و نیز بهره گیری از دانش روز کشور و جهان است که انشاالله بتوانیم با کمک اینها، یک رویکرد تعادلی را به وجود آوریم.    

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا