کورسوی امید برای نجات ماهواره لیزری ژاپن

آژانس فضایی ژاپن که با نام جکسا (JAXA) شناخته می شود، هم چنان برای برقراری ارتباط دوباره با ماهواره هیتومی تلاش می کند. بر اساس اطلاعات به دست امده از چندین رادار از جمله رادار مرکز عملیات فضایی مشترک ارتش ایالات متحده (JSpOC) چندین بخش از این ماهواره در طی حادثه ای از آن جدا شده اند.

اخیرا دانشمندان موفق شده اند تا سیگنال های بسیار ضعیفی را از این ماهواره دریافت کنند که این امر خود نشان دهنده این است که احتمالا بخش هایی از این ماهواره هنوز کار می کنند.

با این حال اخیرا دانشمندان موفق شده اند تا سیگنال های بسیار ضعیفی را از این ماهواره دریافت کنند که این امر خود نشان دهنده این است که احتمالا بخش هایی از این ماهواره هنوز کار می کنند؛ اما اخیرا، در ویدیوی غیر حرفه ای کوتاهی که به تازگی دریافت شده است این ماهواره در حال گردش در فضا مشاهده شده است.

این ویدیو که به واسطه اخترشناسی به نام پائول میلی (Paul Maley) ثبت شده است نشان دهنده این است که ماهواره یاد شده زمان رد شدن از زاویه دید دوربین سوسو می کند. این ممکن است نشان دهنده این امر باشد که هیتومی هنوز هم در حال چرخش است زیرا نور خورشید با پنل خورشیدی آن یا سایر بخش های منعکس کننده نورش برخورد کرده و موجب ایجاد چنین نوری در ویدیو شده است.

گمانه زنی ها درباره علت ایجاد این مشکل همچنان ادامه دارد. برخی مشکل یاد شده را ناشی از نشت گاز می دانند و برخی نیز احتمال می دهند که باتری این ماهواره منفجر شده است. این حادثه برای جکسا و سایر همکارانش مانند سازمان ناسا بسیار ناراحت کننده بوده است زیرا کشور ژاپن سابقا دو ماهواره اشعه اکس این چنینی را نیز از دست داده است.

لازم به ذکر است که سیگنال های دریافتی به قدری ضعیف اند که جکسا از طریق آنها نمی تواند میزان سلامت و موقعیت ماهواره هیتومی را دریافت کند. با این حال این آژانس هنوز هم به صورت شبانه روزی برای برقراری دوباره ارتباط با این ماهواره تلاش می کند و امیدوار است که قطعات جدا شده از آن قطعات اصلی و ضروری نبوده نباشند و هیتومی بتواند ماموریت خود را با موفقیت ادامه دهد.

منبع: Engadget
ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا