دیدار مجازی از سومین موزه بزرگ جهان

 این موزه با مجموعه بی نظیری از آثار هنری و تاریخی، یکی از برجسته ترین میعادگاه های هنر و تاریخ محسوب می شود که در شهر  سن پترزبورگ روسیه  قرار گرفته است.  موزه آرمیتاژ از قدیمی‌ ترین گالری های هنری و موزه‌ های تاریخی و فرهنگی در دنیا بوده که گنجینه ای از 3 میلیون اثر هنری و تاریخی را در خود جای داده است. لازم به توضیح است که هیچگاه همه این آثار به صورت هم زمان به نمایش گذاشته نمی شوند و بازه های زمانی مشخصی برای نمایش آثار خاص در این موزه وجود دارد.

ساختمان اصلی این موزه در بخشی از یک کاخ بسیار بزرگ و زیبای زمستانی  قرار دارد که مربوط به دوره پایانی سده هجدهم میلادی است. ساختمان این کاخ دارای 1057 اتاق و 117 راه پله است که سرشار از ستون‌ های‌ بسیار بزرگ سنگی، مجسمه‌ های‌ ظریف فراوان‌ و تزیینات‌ و گچ ‌بری‌های‌ پرنقش‌ و نگار است. با توجه به ساختار رنگ‌ آمیزی‌ زیبای این بنا، این ساختمان به موزه ای بسیار زیبا و با عظمت تبدیل شده است.  

جالب است بدانید، زمانی که کاترین کبیر بیش از دویست نقاشی از هنرمندان اروپایی را خریداری کرده و یک نگارخانه خصوصی را برای خود ایجاد می کند تا بتواند این مجموعه را در این نگارخانه به خوبی نگهداری کند ؛ پایه اولیه این موزه بنا نهاده شد . بر اساس مستندات تاریخی کاترین کبیر این نگارخانه را خلوتگاه خود می خواند و تنها به برخی از شخصیت های خاص اجازه تماشای این مجموعه را می داد، به این صورت، افتخار فوق تنها نصیب تعداد کمی از بزرگان آن زمان  شده  و اهمیت این موزه به قدری برای کاترین کبیر بالا بوده که به سختی مجوز بازدید از آن را برای دیگران صادر می کرده است. او در یکی از نامه های خود در مورد خصوصی بودن کلکسیونش و این که افراد محدودی اجازه دارند از آن بازدید کنند، چنین می نویسد:« تنها موش‌ها و من می ‌توانیم تمام این زیبایی‌ها را تحسین کنیم.»

به دستور کاترین کبیر طی سال های 1783 تا 1787 میلادی در نزدیکی این گالری، بنای یک تئاتر خصوصی پایه ریزی شد که آرمیتاژ خوانده شد این تئاتر در حقیقت  مجموعه ای از پنج بنا بود که  در کنار بنای اصلی، یعنی همان کاخ  زمستانی کاترین کبیر قرار گرفته بودند.  

در طول زمان این کلکسیون‌ های سلطنتی به تدریج گسترش پیدا کرده و آثار باستانی نیز به آن افزوده شد. به این ترتیب یکی از بزرگترین موزه های دنیا تاسیس و پایه گذاری شده  و نام خود را از تئاتر آرمیتاژ گرفته و موزه آرمیتاژ خوانده شد. قابل توجه است، پس از حفاری های مختلفی که در جنوب روسیه انجام می گرفت، آثار باستانی و فرهنگی بسیار زیادی از تمدن های یونان و سیت به دست آمد که به این موزه منتقل شدند. در واقع این آثار گنجینه گرانبهایی از تاریخ به حساب می آمدند  که برای نگهداری از آنها به مکانی خاص و منحصر به فرد نیاز بود و موزه آرمیتاژ می توانست یکی از بهترین مکان هایی باشد که قابلیت میزبانی از این گنجینه ها را داشت.

در طول سال های نسبتا زیاد سپری شده از تاسیس موزه ارمیتاژ تا امروز ، آثار هنرمندان بسیاری در تاریخ این موزه به فهرست آثار قبلی  افزوده شدند .از مهمترین  این آثار هنری می توان به آثار هنرمندانی نامی و دارای سبک چون لئوناردو داوینچی، میکل آنژ، ون دایک، رامبراند، سزان، ون گوگ، مونه و پیکاسو اشاره کرد. علاوه بر این آثار هنری، بخش ویژه  آثار تزیینی و تاریخی در این موزه وجود دارد که به نشان‌ ها، پوشاک و جواهرات سلطنتی اختصاص پیدا کرده اند. قابل ذکر است که مجموعه بی نظیر آثار نقاش بزرگ و صاحب سبک، رامبراند در موزه آرمیتاژ به عنوان عظیم ترین کلکسیون آثار این هنرمند شهیر در جهان شناخته می شود.

به طور کلی می توان گفت  موزه آرمیتاژ دارای مجموعه بزرگی از آثار هنری اروپای غربی، روسیه و خاورمیانه  است که بخش ویژه فرهنگ‌ و تمدن‌ ایران یکی از بخش های مهم و باارزش این موزه محسوب می شود که شامل اشیا گرانبها و با ارزشی از تاریخ‌ و یافته های باستان شناسی در ایران است که این بخش از موزه یکی از محبوب ترین و پر بازدید کننده ترین بخش های موزه آرمیتاژ به حساب می آید .

موزه آرمیتاژ در زمان حکومت شوروی، توجه چندانی به نگهداری از آثار هنری ویژه طبقه ثروتمند نشان نمی داد و به دستور استالین رهبر وقت این کشور، تعدادی از با ارزش‌ ترین آثار هنری این موزه در خارج از کشور به فروش رسید که از آن میان می توان به شاهکارهایی چون ونوس در مقابل آینه اثر تیشین، آلبا مدوناً اثر رافائل و بشارتاثر ون ایک را نام برد. بسیاری از دیگر آثار هنری نیز به موزه های مسکو و دیگر نقاط شوروی انتقال پیدا کرد.  

این موزه در دوره جنگ جهانی دوم به عنوان یکی از پناهگاه هایی به کار رفت که در مقابل حمله های هوایی مورد استفاده قرار می گرفت. در جنگ جهانی دوم موزه آرمیتاژ در حالی که در محاصره لنینگراد مورد استفاده سربازان و مردم قرار داشت، بمباران شده و متحمل خسارت بسیاری گردید، جالب است که همین خسارت از طریق غنیمت جنگی جبران شد. این غنایم جنگی عبارت بودند از؛ کلکسیون و مجموعه‌های خصوصی از نقاشی های هنرمندان امپرسیونیست طبقه مرفه جامعه آلمان. این مجموعه نقاشی‌ ها در سال 1995 میلادی به نمایش گذاشته شد و به یکی از گرانبهاترین مجموعه های موزه تبدیل شد. گفتنی است تا پیش از این در کشور آلمان  و در سراسر جهان تصور می شد که این مجموعه گمشده است.   

از آثار هنر مدرن نیز در کلکسیون‌های موزه آرمیتاژ سن پتربورگ دیده می شود که آثاری از هنرمندانی چون پیکاسو (40 اثر سبک کوبیسم)، آثار سال‌های اخیر گوگن، تابلو رقص اثر ماتیس و کافه شبانه اثر ون گوگ را می توان نام برد.

امروزه موزه آرمیتاژ بسیار گسترده شده و بر بنای اصلی آن نیز افزوده شده است و در خارج از کشور نیز شعبه هایی از آن را برپا کرده اند که می توان به موزه آرمیتاژ گوگنهایمدر لاس وگاس، اتاق‌های آرمیتاژ در عمارت سامرستدر لندن و آرمیتاژ آمستردام در هلند اشاره کرد. امروزه موزه آرمیتاژ به عنوان یکی از جاذبه های منحصر به فرد توریستی در کشور روسیه به حساب می ‌آید.

گردشی مجازی در موزه آرمیتاژ

برای ورود به دنیای مجازی این موزه باید آدرس http://www.hermitagemuseum.org/wps/portal/hermitage/ را در مرورگر اینترنت وارد کرده تا به اطلاعات کامل ارائه شده در رابطه با آن پیدا کرد.  

سایت این موزه بسیار ساده بوده و به راحتی قابل بارگزاری است. قسمت های اصلی این سایت در مرکز صفحه قابل مشاهده بوده به ترتیب شامل موارد زیر است:

اطلاعات: در این بخش می توان به اطلاعات مهم و کاربردی مانند مسایل مورد نیاز مراجعین و بازدید کنندگان، دپارتمان های مختلف موزه و … دست پیدا کرد. این اطلاعات هر یک در یک لینک مجزا در اختیار کاربر قرار می گیرد.

کلکسیون ها: در این بخش می توان به لیست آثار موجود در این موزه که بر اساس نوع و اهمیت آثار طبقه بندی شده، دست پیدا کرد. لینک هر یک از این گروه ها در این صفحه قابل مشاهده است.

نمایشگاه ها: ترتیب نمایش آثار به نحوی برنامه ریزی شده است که آثار مختلفی در بازه های زمانی یک سال به نمایش گذاشته شوند. برنامه نمایش آثار و آرشیو نمایشگاه های برگزار شده در این صفحه قابل دسترسی است.

تاریخچه آرمیتاژ: تاریخچه این موزه از ابتدای تاسیس تا کنون در این بخش تاریخچه ارائه می شود که بخشی از این تاریخچه در این مقاله ذکر شده است.

کودکان و آموزش: این موزه دارای مدرسه اختصاصی، مرکز آموزش جوانان و مرکز آموزش بزرگسالان است. اطلاعات تکمیلی از هر یک از این بخش ها، در کادر کودکان و آموزش در دسترس کاربر قرار می گیرد.

مجموعه دیجیتال: این موزه دارای گالری دیجیتالی از آثار خود بوده که به تفکیک در اختیار کاربران قرار می گیرد.

پروژه های آرمیتاژ: موزه آمیتاژ پروژه های متعددی را در طول سال های فعالیت خود اجرا نموده است و این روند امروزه نیز ادامه دارد و در این بخش از سایت می توان به فهرست پروژه های در دست اجرای این موزه دست پیدا کرد.

شعبه های خارجی موزه: امروزه  تعداد زیادی از شعبه های خارجی این موزه در سراسر جهان راه اندازی شده اند که اطلاعات کاملی درباره هر یک از شعبه ها در این بخش از سایت مشاهده می شود.

سخنی از مدیر: در این بخش می توان مقاله ای از مدیر موزه را مورد مطالعه قرار داد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا