آلزایمر پانزده سال پیش از بروز، قابل شناسائی است

به تازگی تیمی از پژوهشگران با بررسی علائم و نشانه های آلزایمر دریافتند که می توان این بیماری را سال ها پیش از بروز علائم اصلی ، شناسائی کرد. به گفته کارشناسان ، در این روش از آزمایش خون برای تشخیص آلزایمر پیش از زوال عقل استفاده خواهد شد . کلاوس گروست ، استاد دانشگاه بوخوم آلمان و از اعضای این تیم تحقیقاتی در توضیح آزمایش فوق ،اعلام کرد:  پروتئین پیتید آمیلوئید بتا که مشخصه بروز این بیماری است توسط این آزمایش سنجیده می شود .

در این روش از آزمایش خون برای تشخیص آلزایمر پیش از زوال عقل استفاده  شده و پروتئین پیتید آمیلوئید بتا که مشخصه بروز این بیماری است توسط این آزمایش سنجیده می شود .

وی  در ادامه از انجام این آزمایش روی صد و چهل یک بیمار به عنوان نمونه آماری خبر داده و افزود  که دقت تشخیص 84 درصدی در خون و 91 درصدی در مایع مغز نخاعی نشان گر دقت عمل این آزمایش است .

در شماره اخیر مجله شیمی در توضیح این روش عنوان شده است که استفاده از سنسور مادون قرمز برای تشخیص سطح آنتی بادی ها ی خاص که نشانگرهای زیستی بیماری آلزایمر در  خون و مغز هستند،  به پزشکان قدرت تشخیص این بیماری را تا حدود 15 سال قبل از ورود بیمار مراحل پیشرفته آن را خواهد داد.

دکتر ینس ویلتفانگ ، استاد دانشگاه گوتینگن در رابطه با این روش تشخیصی اعلام کرد : با تشخیص به موقع این بیماری و استفاده از دارو ها در مراحل اولیه می توان از زوال عقلی بیماران جلو گیری و یا در شروع آن تاخیر ایجاد کرد.

مشکل اصلی در بیماری آلزایمر این واقعیت است که در مراحل اولیه تمامی علائم بالینی ظاهر خواهند شد و آسیب های غیر قابل بازگشتی به مغز وارد  شده و متاسفانه تا کنون متخصصان موفق  به تولید  دارویی برای توقف این بیماری نشده اند.

منبع : Healthsite