پاشنه آشیل اقتصاد ما، استفاده نکردن از روش های نوین تولید است

عباس پاپی زاده در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با بیان اینکه برای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان اول از همه باید یک عزم جدی در کشور شکل بگیرد، اظهار کرد: تا الان آن عزمی که باید در حوزه اقتصادی شکل بگیرد که یک راه حل مبتنی بر دانش روز برای آن بیاییم، کمتر دیده شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: اینکه ما باید به سمت اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری حرکت کنیم و یکی از راه های تحقق آن، دستیابی به اقتصاد دانش بنیان است، به این دلیل است که امروزه کشورهای پیشرفته، ارزش افزوده خود را از طریق علوم و فناوری های روز به دست می آورند. ارزش افزوده ای که از محل تولید نرم افزار و تولید فکر به وجود می آید، بسیار بیشتر از ارزش افزوده از محل صنایع سخت افزاری است. دنیا روش های جدیدی در اقتصاد در پیش گرفته که تحول آفرین است اما با داشتن نگاه سنتی و غیرعلمی به اقتصاد، پیشرفتی حاصل نخواهد شد.

وی تصریح کرد: ما در چند سال گذشته درگیر تورم و رکود بودیم. تورم را کنترل می کنیم به قیمت ایجاد رکود و بالعکس، رکود را کنترل می کنیم به قیمت ایجاد تورم. اما اگر ما به سمت تولید به ویژه تولید مبتنی بر دانش و فناوری های نوین برویم، قطعا می توانیم با افزایش تولید، اشتغال بیشتری به وجود آوریم. چراکه افزایش تولید به معنی افزایش عرضه است و افزایش عرضه یعنی پاسخگویی به تقاضا و کاهش قیمت. در این صورت هم رکود و هم تورم به طور هم زمان برطرف می شود. پس ما راهی نداریم جز اینکه به سمت تولید مبتنی بر دانش و فناوری های روز برویم که بازدهی بالایی دارد و ارزش افزوده خوبی برای کشور فراهم می کند.

پاپی زاده ادامه داد: کشور ما در حال حاضر یک کشور تک محصولی است و اقتصاد ما عمدتا وابسته به نفت است که اصلا نمی توان این اقتصاد را یک اقتصاد دانش بنیان دانست. ما یک ثروت بین نسلی داریم که به صورت ناعادلانه از آن استفاده می کنیم و حقوق نسل های بعد را نادیده می گیریم. اتفاقا پاشنه آشیل اقتصاد ما همین مساله است که از روش های نوین تولید که در سطح جهان رایج است، استفاده نمی کنیم و ساده ترین راه حل که خام فروشی و فروش منابع بین نسلی است، در پیش گرفته ایم.

اگر ما به سمت تولید به ویژه تولید مبتنی بر دانش و فناوری های نوین برویم، قطعا می توانیم با افزایش تولید، اشتغال بیشتری به وجود آوریم. چراکه افزایش تولید به معنی افزایش عرضه است و افزایش عرضه یعنی پاسخگویی به تقاضا و کاهش قیمت

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در پاسخ به این پرسش که با توجه به نیاز بخش کشاورزی به ورود تکنولوژی های نو، دستیابی به اقتصاد دانش بنیان، چگونه می تواند شکوفایی این بخش را به دنبال داشته باشد؟ گفت: در چند سال گذشته، رشد بخش های مختلف اقتصادی ما صفر یا حتی منفی شد. تنها بخشی که رشدش منفی نشد، بخش کشاورزی بود. پس این نشان می دهد که در شرایط بحرانی، اقتصاد ما می تواند به کشاورزی تکیه کند؛ هم از نظر تامین مواد اولیه صنایع دیگر و هم تامین امنیت غذایی کشور. اما با این وجود، کشاورزی ما یک کشاورزی تقریبا سنتی و بازدهی در این بخش به شدت پایین است.

وی خاطرنشان کرد: ما حداقل 30 درصد تلفات محصول از مرحله برداشت تا مصرف داریم. این تلفات 30 درصدی به دلیل فرسوده بودن ماشین آلات کشاورزی و مشکلاتی که در زمینه انتقال و انبارداری و صنایع تبدیلی وجود دارد، رخ می دهد. بنابراین ضرورت استفاده از تکنولوژی روز در این بخش به خوبی احساس می شود و برای اینکه این اتفاق بیفتد می بایست به سمت اقتصاد دانش بنیان گام برداریم. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا