ترمیم غضروف های آسیب دیده به کمک پرینتر های سه بعدی

به تازگی پزشکان با بهره گیریاز  روش های درمانی جدید باعث امیدواری بیش از پیش ورزشکاران ، افراد مسن و بیمارانی شدند که تجربه  صدمات غضروفی و درد های ناشی از ورم مفاصل را دارند. در دویست و پنجاه و یکمین  نشست ملی پزشکی و دستاوردهای جدید انجمن شیمی در ایالات متحده که در منطقه سن دیگو برگزار شد ، محققان فرآیند درمانی جدیدی را معرفی کردند که با کمک ایمپلنت های چاپی می توان به درمان بینی ، گوش و زانوی آسیب دیده در انسان پرداخت .

سلول های تولید شده از این روش با سلولهای بنیادی در انسان آمیخته شده و به گفته محققان 60 روز زمان کافی است که ترکیب این دو به تولد عضوی جدید منجر شود .

پل گاتنهولم از مرکزعلوم زیستی  والنبرگ سوئد در این رابطه اظهار داشت که با طراحی و چاپ سه بعدی می توان اندام آسیب دیده را درمان کرده و بدین شکل انقلابی در مهندسی و طراحی بافت ها و احیاء آن ها ایجاد کرد. وی در ادامه گفته های خود توضیح داد که تیم طراحی در کنار جراحان پلاستیک با تولید غضروفها به درمان شخص آسیب دیده خواهند پرداخت و از این الگو در درمان بیماری های گوناگون همانند سرطان نیز می توان استفاده کرد . گاتنهولم در همین خصوص اضافه کرد که ما بیش از پیش امیدوار خواهیم بود که با استفاده از چاپگر های سه بعدی و جوهر های آن که از سلولهای خود بیمار در آن استفاده شده ، قادر به جایگزینی اندام آسیب دیده در بیماران باشیم .

برای ساخت جوهری که در بالا به آن اشاره شد طرح پیشنهادی تیم تحقیقاتی گاتنهولم استفاده از پلی ساکارید موجود در جلبک های قهوه ای و فیبر های سلولز کوچک استخراج شده از چوب و یا ساخته شده از باکتری ها در کنار سلولهای غضروفی انسان خواهد بود که  با استفاده از این مخلوط محققان قادر هستند به طراحی اندامی همچون گوش مبادرت کنند . سلولهای تولید شده از این روش با سلولهای بنیادی در انسان آمیخته شده و به گفته محققان 60 روز زمان کافی است که ترکیب این دو به تولد عضوی جدید منجر شود .

لازم به توضیح است که این تیم تحقیقاتی اولین دور از آزمایش های خود را در موش ها با موفقیت به پایان رسانده و دور جدید از آزمایش ها به قصد توسعه این روش در دست بررسی قرار دارد و آزمایش های پیش بالینی در انسان قبل از شروع این پروسه الزامی به نظر می رسد .

منبع : Healthsite