کشف جدید در جهان حشرات

محققان با انتشار مقاله مربوط به این کشف تازه در مجله Frontiers in Ecology and Evolution، می‌گویند پروانه Graphium sarpendon دست کم 15 نوع از این سلول‌های بینایی در چشم خود دارد که به عنوان فوتورسپتور یا گیرنده نوری شناخته می‌شوند.

تا به امروز بیشترین تعداد گیرنده‌های نوری که در حشره‌ها شناسایی شده، 9 عدد بوده است. 15 بالاترین رقمی است که جهان حشرات به آن دست یافته است.تمام گیرنده‌های نوری به طور همزمان مورد استفاده قرار می‌گیرند و رنگ، روشنایی، حرکت و شکل اجسام را تشخیص می‌دهند.

انسان‌ها چهار نوع گیرنده نوری دارد که سه تا از آن‌ها برای دیدن رنگ ( سلول‌های مخروطی) و بقیه برای شکل، حرکت و تغییر در میزان نور تخصیص یافته‌اند( سلول‌های استوانه‌ای). پروانه‌ها با داشتن تعداد سلول‌های گیرنده بیشتر نمی‌توانند تصویری به وضوح ما ببینند، اما دید پانارومای بهتری دارند و حرکت سریع، پولاریزاسیون و سایه رنگ‌ها را بهتر از انسان‌ها تشخیص می‌دهند.

محققان دریافته‌اند که این زیر گونه خاص از پروانه G. s. nipponum برای شناسایی رنگ‌ها به تنهایی هفت سلول مختلف دارد که برای تشخیص نورهای ماورابنفش، آبی، قرمز و دو سلول مجزا برای تشخیص نور سبز به کار می‌روند.

محققان از تکنیک‌های رنگ‌آمیزی برای تعیین موقعیت سلول‌ها در چشم پروانه استفاده کردند و دریافتند که بیشتر گیرنده‌های نوری رنگی در قسمت پایینی چشم پروانه قرار دارند و بر این باورند که این امر برای تشخیص گل‌های غنی از شیره و الگوی پرواز جفت‌های بالقوه بسیار کارآمد است.

به گزارش ایسنا، پژوهشگران دریافتند آن دسته از گیرنده‌های نوری که در قسمت بالایی چشم قرار دارند عمدتا آن‌هایی هستند که به نور سبز حساس‌اند و بیش از هر چیز برای تشخیص حرکت به کار می‌روند. این امر به پروانه‌ها کمک می‌کند که پرنده‌های صیاد و دیگر پروانه‌ها و حشراتی که باید از آن‌ها اجتناب کنند را تشخیص دهند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا