تعادل کار-زندگی در کدام کشورها بهتر است؟

براساس شاخص زندگی بهتر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD، کشور دانمارک دارای بهترین تعادل کار- زندگی در بین 20 کشور عضوی است که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند.

بطور متوسط، 13 درصد از افراد شاغل در کشورهای عضو OECD، در مجموع بیش از 50 ساعت در هفته کار می‌کنند، درحالیکه این نرخ در دانمارک تنها 2 درصد است.

سیاست‌های "طرفدار خانواده" دولت (کپنهاگ) نیز یکی دیگر از دلایل قرار گرفتن دانمارک در صدر این فهرست است؛ فراهم کردن شرایط مناسب مراقبت از کودکان و حمایتهای مالی از خانوادههای دارای کودک خردسال، بخشی از این سیاست‌ها محسوب می‌شوند.

براساس شاخص زندگی بهتر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD، کشور دانمارک دارای بهترین تعادل کار- زندگی در بین 20 کشور عضوی است که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند.

این فهرست در تسلط کامل کشورهای اروپایی قرار دارد و به ترتیب اسپانیا، هلند، بلژیک، نروژ، سوئد، آلمان، روسیه، ایرلند و لوکزامبورگ رتبه‌های دوم تا دهم را در اختیار دارند.

اوقات فراغت افراد شاغل در اسپانیا 16.1 ساعت در روز است که بیش از متوسط 15 ساعت سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) است.

درمقابل، در ترکیه حدود 41 درصد افراد شاغل، ساعت‌های طولانی مشغول کار هستند؛ در مکزیک نیز 29 درصد افراد شاغل بیش از 50 ساعت در هفته کار می‌کنند و مرخصی زایمان محدودتری دارند. 

سایر کشورهایی که در رتبه‌های پایین قرار دارند شامل شیلی، جمهوری کره و ژاپن هستند. اگرچه بسیاری از افراد شاغل در کره از اوقات فراغت نزدیک به نرخ OCED – 14.6 ساعت در روز- بهره‌مند هستند، اما فرهنگ کار طولانی و اضافه کاری بدون دریافت دستمزد، جایگاه این کشور را به رتبه‌های پایین جدول تنزل داده است. 

براساس این گزارش، ساعات کار طولانی در ژاپن احتمالا در ارتباط با نرخ پایین باروری – 1.41 فرزند به ازای هر زوج – است که این مشکل در جمهوری کره با نرخ 1.3 فرزند به ازای هر زوج نیز دیده می‌شود.

باوجود ساعات کار طولانی، بررسی‌های (پرتال آمارگیری آنلاین) Statista در سال 2014 نشان می‌دهد، تعادل کار- زندگی همچنان یک اولویت مهم برای مردم در زمان انتخاب شغل محسوب میشود.

 

منبع: weforum

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا