سد گتوند از اتهام خشکاندن درختان خرمشهر و آبادان تبرئه شد

«سیدمحمدرضا رضازاده» عصر امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران گفت: بررسی ها نشان می دهد آلودگی رودخانه کارون بیشتر متاثر از ورود سایر آلاینده ها از واحدهای پرورش ماهی، کشت و صنعت ها، طرح توسعه نیشکر و… است. 
وی افزود: مقرر شده است تا هنگام ساماندهی رودخانه در پایین دست سد گتوند علیا، طرح های جمع آوری فاضلاب صنعتی و خانگی و تکمیل طرح های زهکشی آب کشاورزی (بویژه طرح های نیشکر) عملیاتی و اجرا شود. 
وی اعلام کرد: این مهم به عنوان یک ردیف اعتباری در بودجه سال آینده دیده شده و یک هزار میلیارد ریال اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است که سال های آینده نیز ادامه خواهد یافت. 
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری اسلامی ایران بیست و هفتم دی ماه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی لوایح بودجه 1395 و ششمین برنامه پنج ساله توسعه را تقدیم کرد.
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران درباره خشکی درختان و باغ های نخل در خرمشهر و آبادان گفت: این مساله مربوط به هجوم آب خلیج فارس به کارون است و مربوط به سد گتوند نیست. 
وی اعلام کرد بزودی عملیات اجرایی به منظور جلوگیری از نفوذ آب شور دریا به کارون در دستور کار قرار می گیرد.
به گزارش ایرنا، سد گتوند روی رودخانه کارون در جنوب غربی کشور در دست ساخت قرار دارد، این سد، در فاصله 380 کیلومتری از ریزشگاه رودخانه کارون، در فاصله 25 کیلومتری شمال شهرستان شوشتر و در 10 کیلومتری شمال شرقی شهر گتوند در استان خوزستان واقع شده است. گتوند به عنوان آخرین سد قابل احداث بر روی رودخانه کارون است و دریاچه این سد با مخزن چهار میلیارد و 500 میلیون مترمکعبی، دومین دریاچه مصنوعی بزرگ کشور (پس از کرخه) به حساب می آید. 
ارتفاع این سد سنگریزه ای با هسته رسی 182 متر است که بلندترین سد خاکی کشور محسوب می شود. عملیات اجرایی این طرح در سال 1376 آغاز شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا