پیوستن هزار محقق برجسته دنیا به شبکه ابداعی دانشمند ایرانی

شبکه جهانی آموزش و پژوهش USERN «یوسرن» که با هدف برداشتن مرزهای علمی و توسعه ارتباطات بین‌المللی دانشمندان، با ابتکار دکتر نیما رضایی دانشمند ایرانی پایه‌گذاری شده است.این شبکه تاکنون با به عضویت درآوردن بیش از یک هزار محقق، دانشمند یک درصد برتر جهان و برندگان جوایز نوبل در ۳۴ گروه تحقیقاتی ۲۲ رشته علمی، زمینه پیوند علمی و همکاری تحقیقاتی آنها با یکدیگر را فراهم آورده است.

شبکه UNIVERSAL SCIENTIFIC EDUCATION & RESEARCH NETWORK «یوسرن» گام بلندی در توسعه ارتباطات گسترده علمی است می‌تواند نویدبخش روزی باشد که جهان شاهد خلاقیت‌های بسیار بیشتری از دانشمندان در سایه همکاری‌های آموزشی و پژوهشی باشد.

به این ترتیب جزایر علمی جهان سرانجام به یکدیگر پیوند خورده و مقالات مشترک محققان، توسعه علمی بهتر را برای کشورها به ویژه ایران که از کمبود شدید همکاری‌های علمی و تحقیقاتی رنج می‌برد، رقم بزند.

این شبکه مجازی علمی که اکنون به یکی از معتبرترین شبکه‌های علمی جهان تبدیل شده است، با شناسایی و فهرست کردن ۸۰ هزار دانشمند برجسته در جهان و از جمله ۳۰۰ دانشمند یک درصد برتر ایرانی که  ۲۰۰ تن از آنها در ایران به سر می‌برند، آنها را به یک ارتباط بین‌المللی بی‌سابقه دعوت کرده و در خانه‌ «یوسرن»گردهم آورده است.

پایه‌گذاری جایزه علمی «یوسرن» ویژه برترین محققان جوان زیر ۴۰ سال ۲۲ رشته علمی در سراسر جهان، در کنار ایجاد این شبکه جهانی نیز ابتکار دیگری بود که همزمان با این رویداد تازه و مهم علمی رخ داد.

دکتر نیما رضایی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران و پایه‌گذار شبکه «یوسرن» امیدوار است با این موفقیت که تنها طی دو ماه از تاسیس شبکه حاصل شده، بتوان در آینده شاهد تبادلات علمی بسیار گسترده و بی‌سابقه بود.

رضایی درباره شرایط و نحوه عضویت محققان و دانشمندان جهان گفت: محققان تمام رشته‌ها می‌توانند به طور رایگان و بدون شرایط خاصی عضو شبکه شوند اما برای فعالیت در گروه‌های تحقیقاتی داخل شبکه، باید نسبت به ثبت‌نام و ارائه پروپوزال خود اقدام کرده و پس از تصویب پروپوزال محقق، توسط یکی از دانشمندان یک درصد برتر جهان حاضر در گروه‌های فعال علمی، به عضویت این گروه‌ها درآیند.

وی افزود: تا کنون بیش از یکهزار محقق و دانشمند، عضو گروه‌های تخصصی فعال در «یوسرن» شده‌اند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که «یوسرن» از هیچ ارگان سیاسی و نظامی حمایت نخواهد کرد‌،تاکید کرد: شبکه گسترده «یوسرن» تا پایان غیرانتفاعی خواهد ماند و از ابتدا وقف علم بوده و تا آخر نیز تنها اهداف علمی را دنبال خواهد کرد.

وی «یوسرن» را اتصال دهنده جزایر علمی جهان خواند و گفت: با توسعه این شبکه بزرگ علمی و آموزشی، خودنمایی‌های علمی، دیگر جایگاهی نخواهد داشت و هر دانشمندی همکاران تحقیقاتی بسیار زیادی در مقالات و تحقیقات خود خواهد داشت.

به گفته موسس «یوسرن»، این شبکه،‌ یکی از بهترین‌ راه‌های انجام پژوهش درست است و بویژه به محققان جوان تمامی رشته‌ها کمک خواهد کرد تا مسیر تحقیق را به درستی بپیمایند و به استادان و دانشمندان برجسته حوزه‌های تخصصی مورد نیاز خود به آسانی دسترسی داشته باشند.

سرپرست معاونت بین‌الملل دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، میزان پیشرفت علمی هر کشوری را تا حد زیادی متاثر از مقالات جمعی محققان آن کشور دانست و گفت: عضویت در شبکه «یوسرن» کمک به محققان جوان برای یافتن هویت علمی بهتر است.

برنده جایزه بین‌المللی «پژوهشگر جوان»‌ آکادمی آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا در سال ۲۰۱۴، تعریف شاخص  index آموزشی را یکی از ابتکارات شبکه «یوسرن» برشمرد. 

وی گفت: چنانچه می‌دانیم، ارزش تحقیقات و مقالات در دنیا تا  حد زیادی به میزان  h-index است. (عددی که می‌کوشد بهره‌وری و تأثیرگذاری علمی دانشمندان را به صورت کیفی نمایش دهد و با در نظر گرفتن تعداد مقالات پر استناد افراد و تعداد دفعات استناد شدن آن مقالات توسط دیگران محاسبه می‌شود). 

رضایی افزود: گاهی استادانی که در دانشگاه‌ها به کار آموزش و نه تحقیق و پژوهش مشغولند، حتی با وجود خدمات بسیار ارزنده آموزشی و تربیت دانشجویانی که روزی جزو دانشمندان برجسته در جهان می‌شوند، در فهرست دانشمندان یک درصد برتر جهان قرار نمی‌گیرند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: شبکه «یوسرن» در پی آن است که برای نخستین بار شاخص ایندکس آموزشی استادان دانشگاه‌ها را ایجاد کرده و بر اساس این شاخص استادانی که بیشترین و تاثیرگذارترین دانشجویان حوزه تخصصی خود را تربیت کرده باشند، به عنوان یک درصد برتر در شاخص ایندکس آموزشی معرفی شوند.

به گفته وی این شاخص سبب خواهد شد که هیچ استادی به رقابت با دانشجویان خود در حیطه علمی نپردازد و تمام تجارب مهم و ارزنده استادان دانشگاه‌ها با انگیزه بیشتری در اختیار دانشجویان جوان قرار گیرد.

رضایی یکی از برنامه‌ها برای شناساندن شبکه «یوسرن»به جهانیان را تبادل استاد و دانشجو در قالب این شبکه دانست و گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام آمادگی کرده است در این زمینه حمایتهای لازم را انجام دهد؛ زیرا با تبادل دانشجویان و اساتید بین کشورها علاوه بر شناساندن بهتر شبکه «یوسرن» ، فرصت حضور افراد علمی فعال در این شبکه بیشتر می‌شود.

پایه‌گذار شبکه «یوسرن» همچنین درباره بودجه‌های حمایتی این اقدام ارزشمند علمی گفت: برای این پروژه بزرگ تا کنون ریالی بودجه دولتی دریافت نکرده‌ایم؛ اما انتظار می‌رود که دانشگاه‌ها و نهادهای مختلتف دولتی و خصوصی حمایت‌های لازم دیگر را انجام دهد.

وی از نشست‌های دوره‌ای دانشمندان عضو شبکه «یوسرن» تا برگزاری نخستین گنگره در روزهای هشتم تا دهم نوامبر (۱۸ تا ۲۰ آبان ماه سال ۹۵) در دانشگاه علوم پزشکی تهران که همزمان با آن، جایزه «یوسرن» نیز در روز جهانی «علم برای صلح و توسعه» در ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان سال ۹۵) به محققان جوان برگزیده جهان اعطا خواهد شد، خبر داد. 

رضایی گفت: نخستین نشست دوره‌ای این کنگره ۱۱ دی ماه امسال با حضور جمعی از دانشمندان یک درصد برتر ایران و جهان در حوزه‌های مختلف علمی در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد و این نشست‌های دوره‌ای تا برگزاری کنگره ادامه خواهند یافت و طی آن از همفکری مراکز علمی و دانشگاه‌های مختلف بهره‌مند خواهیم شد.

به گزارش مهر، وی از برگزاری دومین نشست مشورتی در ترکیه در هفته گذشته خبر داد و گفت: نشست بعدی نیز در اوایل اردیبهشت ماه ۹۵ در تهران برگزار خواهد شد.

موسس «یوسرن» درباره جایزه شبکه جهانی آموزش و پژوهش علمی (USERN) نیز گفت: این جایزه به صورت سالانه برای هر پیشرفت نوین یا موفقیت در پژوهش‌های علمی در پنج رشته علمی از جمله علوم پزشکی، علوم زیستی، علوم صوری، علوم فیزیک و علوم اجتماعی به دانشمندان جوان یا محققان کمتر از ۴۰ سال جهان اعطا می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا