خواب راحت با مشارکت در فعالیت های اجتماعی

پژوهشگران در مطالعات جدید خود دریافتند که مشارکت در فعالیت های اجتماعی و مذهبی می تواند به بهبود شرایط خواب منجر شود . این موضوع از این منظر قابل توجه است که داشتن خواب مناسب، یکی از مولفه های بسیار مهم در کسب سلامتی محسوب شده و از سوی دیگر، مشارکت در فعالیت های جمعی نیز می تواند به بهبود شرایط خواب و افزایش کیفیت سلامت جسمی و روحی افراد منجر شود.

داشتن رابطه ای تنگاتنگ و مستمر با سایر افراد جامعه در قالب فعالیت های گروهی می تواند به انسان ها و به ویژه افراد کهنسال، احساس مهم بودن القا کرده و ان ها خود را به عنوان بخشی از جامعه احساس می کنند که این موضوع سبب افزایش روحیه مثبت و بالا رفتن سطح سلامت آن ها  شده و این افراد از خواب راحت تر و با کیفیت تری برخوردار هستند.

در همین رابطه جن هائو چن استادیار دانشگاه میسوری در ایالات متحده آمریکا و یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی اعلام کرد: داشتن ارتباطات اجتماعی مناسب و سالم، یکی از اجزا مهم سلامتی و احساس رضایتمندی در انسان ها و به ویژه افراد کهنسال است. در حقیقت داشتن رابطه ای تنگاتنگ و مستمر با سایر افراد جامعه در قالب فعالیت های گروهی می تواند به انسان ها و به ویژه افراد کهنسال، احساس مهم بودن القا کرده و ان ها خود را به عنوان بخشی از جامعه احساس می کنند که این موضوع سبب افزایش روحیه مثبت و بالا رفتن سطح سلامت آن ها  شده و این افراد از خواب راحت تر و با کیفیت تری برخوردار هستند.

در این مطالعات ، پژوهشگران جهت بررسی و شناسائی دقیق ارتباط بین داشتن خواب راحت و مشارکت در فعالیت های اجتماعی، به مطالعه دو دسته اطلاعات مجزا که در قالب پروژه هایی با عنوان زندگی اجتماعی ملی و سلامت و کهنسالی طی مدت زمان پنج سال جمع آوری شده بود ، پرداختند.

جن هائو چن در مطالعات فوق به طور خاص به بررسی سه وجه و بخش مجزا تحت عنوان مشارکت در فعالیت های اجتماعی به عنوان داوطلب، مشارکت در فعالیت های مذهبی و برنامه ریزی برای فعالیت های جمعی پرداخت.  در ادامه وی با ترکیب اطلاعات به دست آمده و تاثیر آن در نحوه خواب افراد ، نتایج را در قالب سیستم اندازه گیری ویژه ای تقسیم بندی و اقدام به نتیجه گیری و تفسیر آن ها کرد.

در نتیجه این مطالعات مشخص شد که هر چه میزان مشارکت افراد و به ویژه کهنسالان در فعالیت های اجتماعی و مذهبی بیشتر باشد، آن ها خواب راحت تری خواهند داشت.

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست امده از آن در آخرین شماره مجله پزشکی و علوم اجتماعی یا  Journal of Social Science and Medicine  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا