حتی گران ترین پهپادها به آسانی هک می شوند

امروزه بسیاری از سازمان ها به فکر استفاده از پهپادها در ساختار کاری خود افتاده اند و حتی پلیس های ایالات متحده آمریکا نیز به دنبال استفاده از پهپادها برای گشت زنی منطقه ای رفته اند ولی به نظر می رسد که پهپادها هنوز از نظر امنیتی به سطح قابل اطمینانی نرسیده اند و احتمال هک شدن آنها و کنترل شدن است دست از دستگاه ها از راه دور وجود دارد. به همین دلیل نیز مقامات و مسئولین نباید بیش از حد به پهپاد های خود اعتماد کنند حتی اگر آنها را بسیار گران خریده باشند.

حمله کنندگان برای ربودن یک پهپاد پلیس می توانند از اتصال وای فای بین ماژول های خود و تبلت های اپراتور ها یا پروتکل های رادیویی بین ماژول ها و خود پهپاد ها بهره مند شوند. هر دو این اتصالات ضعیف هستند و به راحتی قابل نفوذ هستند.

نیلز رادی (Nils Rodday) محقق امنیتی کمپانی IBM نشان داد که چگونه یک پهپاد با تکنولوژی بالا و گران قیمت پلیس می تواند ربوده شود. افرادی که دارای مهارت های لازم هک باشند، به راحتی می توانند با استفاده از یک لپ تاپ و تراشه USB رادیویی از فاصله یک مایلی (یک کیلومتر و 600 متری) کنترل این دستگاه های پروازی را در اختیار بگیرند.

او در این باره بیان کرده است که حمله کنندگان برای ربودن یک پهپاد پلیس می توانند از اتصال وای فای بین ماژول های خود و تبلت های اپراتور ها یا پروتکل های رادیویی بین ماژول ها و خود پهپاد ها بهره مند شوند. هر دو این اتصالات ضعیف هستند و به راحتی قابل نفوذ هستند. این در حالی است که افراد ماهرتر به راحتی می توانند از این رخنه ها استفاده کرده و این پهپاد ها را به ساختمان ها یا مردم بکوبند. آنها هم چنین می توانند پهپاد های یاد شده را برای اطلاعات آنها یا فروش آنها در بازار سیاه به سرقت ببرند.

او در این باره بیان کرده است که حتی در مواردی خاص می توان با در اختیار داشتن یک سخت افزار 40 دلاری پهپاد های حرفه ای را نیز به راحتی هک کرد.

منبع: engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا