تعیین میزان کل کربن الی در میدان نفتی اهواز

میزان كل كربن آلی TOC یكی از پارامترهای مهم ژئوشیمیایی برای ارزیابی پتانسیل هیدروكربنزائی سنگ منشا است. اندازه گیری این پارامتر نیاز به انجام آزمایش های ژئوشیمی بر روی كنده های حفاری دارد كه این آزمایش ها به شدت پرهزینه و وقت گیر هستند.

محققان دریافتند که نتایج مدل الگوریتم ژنتیك به شكل قابل قبولی، سنگهای منشا را با استفاده از مدل آنالیز خوشه ای به رخساره های غنی و فقیر از مواد آلی تقسیم كرده است.

به طور كلی، سنگ های غنی از مواد آلی توسط نگاره های پتروفیزیكی با تخلخل بالا، زمان عبور صوت بالا، چگالی پایین، پرتو گاما بالاتر و مقاومت ویژه بیشتر از سایر سنگ ها مشخص می شوند.

در پژوهش انجام شده توسط محققان کشورمان از مدل های الگوریتم ژنتیك خطی و غیر خطی جهت تخمین كل كربن آلی از داده های پتروفیزیكی برای سنگ های منشا كژدمی، گورپی و پابده در میدان نفتی اهواز استفاده شده است.

در این میان با استفاده از مدل الگوریتم ژنتیك خطی، نتایج معتبرتر و مقبول تری نسبت به استفاده از مدل غیر خطی حاصل شد. راه حل های الگوریتم ژنتیك با آنالیز رگرسیون به واسطه ضرائب مناسب با معادلات کل کربن عالی مقایسه شد. از سوی دیگر نیز اجرای آنالیز براساس میعارهایی مانند میانگین مربع خطا و ضریب همبستگی، در مقایسه با آنالیز رگرسیون آماری، كارایی بالاتر معادلات هوشمندانه مشتق شده را نشان می داد.

در مرحله بعدی مطالعه، روش آنالیز خوشه ای جهت طبقه بندی نگار کل کربن آالی تخمین زده شده و شناسایی مناطق ژئوشیمیایی مورد استفاده قرار گرفت. شایان ذکر است که در انتهای این پژوهش، محققان دریافتند که نتایج مدل الگوریتم ژنتیك به شكل قابل قبولی، سنگهای منشا را با استفاده از مدل آنالیز خوشه ای به رخساره های غنی و فقیر از مواد آلی تقسیم كرده است.

منبع: هدی عبدی زاده، علی كدخدایی، مسعود شایسته، محمد حسین حیدری فرد، 1394. تعیین كل كربن آلی (TOC) و رخساره های آلی از داده های چاه پیمایی به كمك معادلات هوشمندانه مشتق شده و آنالیز خوشه ای: مطالعه موردی از میدان نفتی اهواز، جنوب غرب ایران، فصلنامه پژوهش نفت، سال بیست و پنجم، شماره 84.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا