احتمال ابتلای یک نفر از هر 10 نفر به بیماری های کلیوی در جهان

عباس بصیری روز سه شنبه در نشست خبر به مناسبت روز ملی سلامت مردان افزود: تاکنون آماری از مبتلایان به بیماری کلیوی در کشور ارایه نشده است و اینکه چه سهمی از مرگ و میر را به خود اختصاص داده اند نیز عددی وجود ندارد.
وی اظهار کرد: نارسایی کلیوی تا حدودی خفته است زیرا فردی که دچار اوره و یا فشار خود بالا است امکان ابتلا به بیماری کلیوی را دارد، شاید به ظاهر مشکلی در کار نباشد اما اگر در تغذیه و یا روند درمان کم کاری شود امکان ابتلا به نارسایی کلیوی شدت می یابد.
بصیری ادامه داد: تاکنون 86 هزار بیمار مبتلا به نارسایی کلیه پیوند و تحت دیالیز قرار دارند اما قطعا آمار بسیار بیشتر از این تعداد است زیرا با وجود یک از 10 نفر باید حدود یک میلیون بیمار کلیوی شناسایی کرده باشیم که این کار انجام نشده است.
رییس انجمن اورولوژی ایران اظهار کرد: بیماری کلیوی در مردان نسبت به زنان شایع تر است.
وی در ادامه با اشاره به روز ملی سلامت مردان گفت: روز ملی سلامت مردان از سال 1385 توسط انجمن اورولوژی ایران پیشنهاد شد و از سال 1389 با پیشنهاد وزارت بهداشت به هفته سلامت مردان تبدیل شد.
بصیری درباره اینکه چرا یک روز یا یک هفته به نام سلامت مردان نامگذاری شده است افزود: معمولا مردان نسبت به زنان به سلامتی خود توجه کمتری دارند و در تمام دنیا امید زندگی در زنان بیشتر از مردان است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال امید زندگی مردان در ژاپن 80 سال و زنان 87 سال است ، افغانستان مردان 61و زنان 62 سال است در ایران هم بنا به اعلام سازمان جهانی در سال 2012 امید زندگی در مردان 72 و زنان 76 سال است، در جدیدترین آماری که وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در سال 94 منتشر کرده است مردان 72 و زنان 75 سال است.
وی افزود: بنابراین در تمام دنیا امید به زندگی در زنان بیشتر از مردان است از این رو مردان برای حفظ سلامت خود نیاز به یادآوری دارند.
بصیری با بیان اینکه امید به زندگی بر اساس دهها شاخص مورد بررسی قرار می گیرد گفت: از مسایل جنینی تا زمان به دنیا آمدن بررسی می شود، آمار جنین مرده پسران بیشتر از دختران است و عوارض دوران جنینی و مرگ و میر زیر 5 سال در پسرها بیشتر است.

*** سرطان پروستات در ایران شایع نیست 
بصیری در ادامه به بیماری مشکلات پروستات در مردان اشاره کرد و گفت: پروستات عضوی از بدن مرد است که دارای دو دوران رشد است یکی تا سن بلوغ و دیگری بعد از 40 سالگی است که علائم بزرگ شدن آن تا 50 سالگی نمود پیدا می کند.
وی افزود: 80 درصد این افراد پروستات آنها به سمت بیرون بزرگ می شود و به مثانه فشار وارد نمی کند بنابراین مشکلی هم ایجاد نمی کند، 20 درصد از این بزرگ شدن گله مند هستند که نیمی از آنها نیاز به درمان دارند و بقیه با آن کنار می آیند.
رییس انجمن اورولوژی ایران گفت: مشکل پروستات قابل پیشگیری نیست اما مساله مهم زود تشخیص دادن آن است زیرا زمانی که به تکرر ادرار شدید برسد شاید جراحی هم دیگر نتیجه مطلوبی به همراه نداشته باشد.
وی با بیان اینکه سرطان پروستات در ایران زیاد شایع نیست اظهار کرد: شایع ترین کشورها در ابتلا به سرطان پروستات کشورهای اسکاندیناوی ، شمال اروپا و امریکا و کمترین ابتلا در کشورهای ژاپن و چین است و ایران حد وسط این کشورها است.

*** داروهای بیماری های شایع مردان بیمه نیست 
بصیری گفت: بسیاری از داروهایی که برای بیماری های شایع مردان مانند بزرگی پروستات در کشور کاربرد دارد تحت پوشش بیمه قرار ندارند.
وی افزود: همچنین برخی مسایل مانند مشکلات جنسی که سهم زیادی در افزایش آمار طلاق دارد نیاز به مشاوره و گاهی دارو دارد که بسیار گران هستند.

*** پیوند کلیه اتباع خارجی در کشور ممنوع است 
بصیری گفت: تا چندی پیش پیوند کلیه اتباع خارجی به شرط آوردن اهدا کننده از همان کشور در ایران انجام می شد اما اکنون بر اساس مصوبه شورای عالی پیوند وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، انجام این کار در کشور ممنوع شده است.
وی اظهار کرد: مگر در شرایط خاص که آنهم فرد متقاضی باید از وزارت امور خارجه درخواست کند و وزارت امور خارجه از طریق وزارت بهداشت پیگیری کند تا به نتیجه ای برسد مبنی بر اینکه مجوز اهدا صادر شود یا نشود.
مشاور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: انتقال بیماری ها از طریق روابط جنسی در کشور رو به افزایش است که برخی از آنها مخاطره آمیز خواهند بود.

*** مردان به سلامت خود اهمیت نمی دهند 
مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست خبری با اشاره به افزایش انتقال بیماری ها از طریق روابط جنسی، گفت:برخی از بیماری های انتقالی ممکن است مخاطره آمیز باشند مانند ایدز و برخی آزاردهنده هستند و برخی بیماری ها مانند پروستات فقط به مردان آسیب می زند. 
محمد نوروزی افزود: شاید برخی معتقد باشند عنوان کردن این مسایل خط قرمزهایی است که نباید مطرح شود اما من معتقدم که این مسایل باید از طریق مراجع قانونی مطرح تا جامعه با آن آشنا شود. 
دبیر انجمن اورولوژی ایران با اشاره به اهمیت روز ملی سلامت مردان گفت: معمولا مردان نسبت به زنان سهل انگارتر هستند و به سلامت خود اهمیت نمی دهند و تا زمانی که مشکل حادی برایشان پیش نیاید به پزشک مراجعه نمی کنند. 
وی افزود: در بحث سلامت مردان دو گروه مورد تاکید است، یکی بخش سلامت شغلی که در محیط کار با آن مواجه هستند و دیگری بیماری های منتقله از طریق روابط جنسی است که سعی کردیم امسال در روز سلامت مردان به این دو بخش پررنگ پرداخته شود. 
وی تاکید کرد: بیماری های منتقله در افرادی که بیماری هایی مانند پیوند کلیه دارند مشکل سازتر خواهد بود. 
وی با اشاره بر اهمیت اطلاع رسانی در این زمینه گفت: برای این منظور از انجمن مردم نهاد بیماری های کلیوی کمک گرفتیم تا در روز ملی سلامت مردان اقدام به اطلاع رسانی کنند. 
 روز ملی سلامت مردان اولین پنجشنبه اسفنده ماه برگزار می شود که امسال مصادف با ششم اسفند است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا