ارتباط خواب و دیابت نوع 2 در نوجوانان

در تحقیق جدیدی که توسط محققان دانشگاه ایالتی پن (Penn State) انجام گرفته است محققان تمرکز خود را بر روی خواب موج آرام یا به عبارتی خواب عمیق قرار دادند. خواب عمیق یکی از مهم ترین مراحل خواب است که به مردم در ذخیره سازی خاطرات و سپس یادآوری آن پس از بیداری کمک می کند. این نوع از خواب همچنین با درجات کمی از هورمون کورتیزول های استرس و کاهش التهاب مرتبط است.

پسرانی که بخش بسیاری از خواب موج آرام را در زمان کودکی و در این هشت سال از دست می دادند نسبت به کسانی که در طول این سال ها خواب عمیقشان را حفظ کرده بودند بیش تر در خطر مقاومت در برابر انسولین قرار داشتند.

در این تحقیق از 700 کودک حاضر در سنین 5 تا 12 سال به عنوان جامعه آماری استفاده شد که بیش از نیمی از آنها پسر بودند. سپس محققان این تحقیق 420 نفر از این کودکان را به مدت 8 سال مورد بررسی قرار دادند. پسرانی که بخش بسیاری از خواب موج آرام را در زمان کودکی و در این هشت سال از دست می دادند نسبت به کسانی که در طول این سال ها خواب عمیقشان را حفظ کرده بودند بیش تر در خطر مقاومت در برابر انسولین قرار داشتند.

مقاومت در برابر انسولین  خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد و همچنین با چربی شکم و مشکلات توجهی فراوانی همراه است. با این حال جالب است بدانید که این محققان چنین ارتباطاتی را در کودکان دختر نیافتند.

جردن گینز (Jordan Gaines) به عنوان راهبر این تحقیق در این باره بیان کرد: «در این میان ما می توانیم از این یافته ها به عنوان سکوی پرشی برای تحقیقات بعدیمان در رابطه با سلامت و خواب کافی استفاده کنیم. بهترین کاری که امروزه می توانیم برای خود انجام دهیم این است که برنامه خواب ثابتی را دنبال کنیم و خود را از خواب عمیق محروم نکنیم.»

با این حال رابطه یافت شده در این تحقیق را نمی توان رابطه علی و معلولی دانست. برای تایید یافته های این تحقیق و درک این که آیا بین کاهش میزان خواب عمیق و افزایش خطر مقاومت در برابر انسولین در دیگر گروه های سنی ارتباطی هست یا خیر باید آزمایش های بیشتری انجام شود.

منبع: healthday

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا