نقش فناوری در ارتقای بهداشت جهانی

سال جاری میلادی، اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس بر روی چهارمین انقلاب صنعتی متمرکز شد و این که چگونه انقلاب فناورانه در حال تغییردادن تمامی جوانب دنیای امروز است. این تاثیرات یقینا به طور خاص بر روی حوزه مراقبت‌های بهداشتی عمیق خواهد بود.

تعدادی از شرکت‌ها بر روی استفاده از تلفن‌های همراه به عنوان ابزارهای تصویربرداری پزشکی تمرکز کرده‌اند و در حال تولید داروهای دقیق برای بیماری‌ها هستند؛ هدف چنین شرکت‌هایی ارائه انتخاب‌های درمانی جدید یا ارتقای درمان‌های موجود است.

این سازمان‌ها به ارتقای دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی در سراسر دنیا کمک می‌کنند و در حال رسیدن به نتایج قابل‌توجهی در این زمینه هستند؛ نقش چنین سازمان‌هایی برای سلامت جهانی در لحظه حیاتی خود قرار دارد.

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط سازمان بهداشت جهانی در سال 2013، در افریقا، متوسط هزینه بر روی مراقبت‌های بهداشتی در تمامی 54 کشور عضو اتحادیه افریقا، سالانه حدود 200 دلار برای هر فرد است. این در حالی است که ایالات متحده امریکا سلانه برای سلامت هر شهروند 9000 دلار هزینه می‌کند. این تفاوت در هزینه کردن برای بخش مهمی از جمعیت جهان صدق می‌کند و نیاز به بازبینی رویکردهای موجود در قبال مراقبت‌های بهداشتی احساس می‌شود.

در این میان، بسیاری از فناوری‌های پیشرفته بیش از اندازه گران هستند و بنابراین تاثیر اندکی بر تسکین‌ بحران بهداشت برای میلیاردها نفر در سراسر دنیا دارند که مراقبت‌های بهداشتی های‌تک پیشرفته برایشان غیرقابل دسترس است. بنابراین باید به دنبال رویکردهایی بود که فناوری بتواند از طریق آن‌ها راهکارهایی با هزینه‌های پایین را برای تعداد زیادی از مردم ارائه دهد.

بسیاری از فناوری‌های پیشرفته بیش از اندازه گران هستند و بنابراین تاثیر اندکی بر تسکین‌ بحران بهداشت برای میلیاردها نفر در سراسر دنیا دارند که مراقبت‌های بهداشتی های‌تک پیشرفته برایشان غیرقابل دسترس است.

راهکاری نوآورانه

یکی از این راهکارها استفاده از فناوری برای تغییردادن تمرکز موجود از مراقبت‌های بهداشتی بر روی ارتقای بهداشت است. در این میان نه تنها باید بر روی مراقبت‌های بهداشتی دقیق تمرکز کرد، بلکه باید به بهداشت و سلامتی دقیق نیز توجه کرد. در واقع باید به دنبال راهکارهای ارزانی بود که بتوانند خدمات بهداشتی را خودکار کنند و به ایجاد محیطی کمک کنند که در آن جوامع بتوانند خدمات بهداشتی و سلامتی‌شان را خود ایجاد کنند.

قدرت این رویکرد در طول اشاعه بیماری ابولا مشخص شد و به جای داروها یا واکسن‌های گران‌قیمت، این انسجام سریع جوامع از طریق فناوری بود که به جنگ این مرض شایع رفت. در این بین، فناوری ارزان مانند تلفن همراه و ابزار سیار به ریشه‌کن‌کردن این بیماری کمک کردند و این کار را با ارائه اطلاعاتی درباره اقدامات پیشگیری‌کننده از جمله کفن و دفن ایمن انجام دادند.

باید به دنبال فرصت‌ها برای افزایش این نوع موفقیت‌ها بود و از فناوری ارزان برای اطمینان از این موضوع استفاده کرد که کشورها به اطلاعات بهداشتی پیشگیرانه‌ای دسترسی خواهند داشت که به آن‌ها در تقبل مسئولیت و ایمن‌نگه‌داشتن شهروندانشان کمک خواهد کرد.

علاوه بر ارائه نتایج بهداشتی بهتر، این تغییر رویکرد از درمان‌های هزینه‌بر به سمت ارتقای کم هزینه بهداشت دارای مضامین بزرگ و کوچک اقتصادی برای کشورها خواهد بود. در سطح کلان، مالاریا سالانه بیش از 12 میلیارد دلار برای افریقا هزینه به دنبال دارد و در سطح خرد، بر اساس اطلاعات دریافتی، هزینه درمان یک کودک مبتلا به مالاریا معادل نصف حقوق ماهیانه در سیرالئون است.

فناوری می‌تواند در کاهش این هزینه‌ها کمک کرده و این کار را از طریق ارتقا دسترسی به رویکردهای کم هزینه پیشگیرانه انجام می‌دهد.

 

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

ترجمه: شه تاو ناصری

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا