افتتاح فاز نخست طرح کلان تولید سوخت و دارو از میکروجلبک تا پایان امسال

رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران با بیان اینکه طرح کلان ملی 'طراحی مقدماتی خطوط تولید سوخت زیستی و مواد دیگر از میکروآلگ (میکرو جلبک) در مقیاس 10 هکتار' آماده افتتاح است، گفت: فاز نخست این طرح با تمرکز بر تولید داروهای زیستی و مکمل های غذایی از میکروجلبک ها اسفندماه در جزیره قشم به بهره برداری خواهد رسید.
 

طرح میکروآلگ در سال 1389 از سوی شورای عالی عتف به عنوان یک طرح کلان ملی، تصویب شد و پس از دستیابی متخصصان سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران به دانش فنی تولید سوخت زیستی و داروهای نوترکیب از میکروجلبک، انتقال دانش فنی آن به بخش خصوصی صورت گرفته است.
قرار است این طرح در مساحت هزار هکتار و با سرمایه گذاری بین 800 میلیون تا یک میلیارد دلار در مدت سه سال به اجرا درآید.

***آغاز طرح تهیه داروی ضد سرطان دهانه رحم در ایران با استفاده از میکروجلبک
رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران همچنین از آغاز طرح تهیه داروی ضد سرطان دهانه رحم HPV با استفاده از میکروالگ (میکروجلبک ها) در این سازمان خبر داد.
مضطرزاده اظهار داشت: بعد از اجرای موفق طرح کلان ملی 'طراحی مقدماتی خطوط تولید سوخت زیستی و مواد دیگر از میکروآلگ (میکرو جلبک) در مقیاس 10 هکتار' مصوب شورای عالی عتف (علوم، تحقیقات و فناوری) و با توجه به موفقیت این طرح در جذب منابع بخش خصوصی و حصول نتایج مورد نظر، سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، فعالیت های جدید طرح را با عنوان 'تهیه پلت فرم تولید داروها و واکسن های نوترکیب از میکروجلبک' آغاز کرده است.
وی ادامه داد: این طرح جدید، تولید داروهای کلسی تونین، واکسن ضد سرطان دهانه رحم، واکسن مالاریا و واکسن بیماری لکه سفید میگو را در دستور کار دارد.
به گفته مضطرزاده، فناوری تولید واکسن سرطان دهانه رحم به صورت مهندسی معکوس در دست اجراست.

براساس توافق صورت گرفته میان سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و بخش خصوصی، اجرای طرح به صورت مرحله به مرحله و از یک وسعت صد هکتاری آغاز می شود و در 10 محدوده 100 هکتاری به تدریج گسترش خواهد یافت و سازمان پژوهش های علمی و صنعتی نیز در این مدت به عنوان مشاور علمی و پشتیبان فنی در کنار سرمایه گذاران خواهد بود.
تولید این نوع بیو انرژی سوخت ها در سواحل در جنوب ایران به دلایل متعدد همچون وجود آفتاب همیشگی و منابع بالای دی اکسید کربن (رتبه هفتم تولید گازهای گلخانه ای در ایران) حاصل از فعالیت نیروگاههای گازی و تاسیسات نفتی، نیروی متخصص ارزان و همچنین ویژگی خاص میکرو جلبک جدا شده از خلیج فارس (تولید بالای روغن)، با پایین ترین هزینه در سطح جهانی همراه است.
همچنین با توجه به آلودگی هایی که منابع سوخت فسیلی ایجاد می کنند، استفاده از آنها کره زمین را به سمت گرم شدن به پیش می برد اما سوخت های زیستی که جزو سوختهای پاک هستند نه تنها هیچگونه آلایندگی زیست محیطی ندارند بلکه از گازهای دودکش ها و نیروگاه ها به عنوان خوراک استفاده کرده و اکسیژن تولید می کنند.
به گزارش ایرنا، همزمان با تولید سوخت زیستی با استفاده از میکروجلبک در این طرح، اجرای طرح تحقیقاتی تولید داروها و واکسن های نوترکیب بر پایه میکرو جلبک ها در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران آغاز شده که تولید داروی ضد سرطان دهانه رحم و واکسن مالاریا از جمله آنهاست.
اکنون در بیش از 40 کشور جهان، مردم با قرص و کپسول میکرو آلگ ها به عنوان منبع پروتئین، ویتامین و عناصر معدنی آشنایی دارند که برخی از این داروها برای حفظ سلامت چشم، حفاظت پوست در مقابل پیری زودرس، التهاب و آسیب ناشی از تابش اشعه ماوراء بنفش و درمان بیماری های سیستم مغزی عصبی، روانه بازار می شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا