قلب یخی آمریکا

سرزمینی که با پیگیری ها و سخنرانی های “سیوارد ” یکی از سناتورهای آمریکایی بالاخره در سال ۱۸۶۷ از روسیه خریده و شد چهل و نهمین ایالت آمریکا.
در برخی از اسناد عددی که برای این معامله ذکر شده مبلغ هفت میلیون و دویست هزار دلار است به عبارتی برای هر هکتار ۲ پنی (پنی: معادل یکصدم دلار).
زبانش از زبان بومی آلاسکایی به انگلیسی تغییر یافت و حالا بیش از ۷۰ درصد جمعیت ساکن در آن با این زبان تکلم می کنند. دین رسمی شان هم با اکثریت مسیحیت است.
شاید روزی “ویلیام هنری سیوارد” وزیر امورخارجه آبراهام لینکلن؛ که به خاطر ایده خرید این سرزمین پوشیده از برف و یخ مورد شماتت و حتی تمسخر سایرین قرار می گرفت، خودش هم فکر نمی کرد که حالا این سرزمین پهناور که کمی از ایران ما هم بزرگتر است بتواند یکی از مهمترین و حساس ترین مراکز اقتصادی دنیا شود و دلار دلار به حساب خزانه داری کل آمریکا واریز کند.

ویلیام هنری سیوارد، وزیر امورخارجه آمریکا تلاش فراوانی برای کسب رضایت دولت و مجلس آمریکا کرد تا سرزمین آلاسکا به عنوان یکی از ایالات آمریکا از روسیه خریده شود و ضمیمه کشور گردد

این سپید سرزمین بخش هایی دارد که هوا در آنجا به ۶۲- درجه هم می رسد .
نامش هم از زبان قومی از بومیان آنجا که آلئوت نامیده می شدند، این شده. آلاسکا واژه ای که شاید برای برای برخی از شما فقط تداعی کننده بستنی آلاسکا باشد، پر شده از منابع درآمدی سرشار طبیعی و خدادادی.
اگر اسم اسکیموها را تا به حال شنیده اید و می دانید که چگونه زندگی می گذرانند در دل سرما و خانه هایی از جنس یخ می سازند خوب است بدانید آنها در آلاسکا زندگی می کنند.
اگر فیلم هایی مثل “نارنیا”را دیده باشید، سورتمه رانی را هم می بینید، باید بدانید سورتمه رانی هم در آلاسکا صورت می گیرد بطوریکه هر ساله مسابقات بسیار مهیجی با جوایز کلان در این سرزمین برگزار می شود.

طبیعت آلاسکا

این سرزمین که از لحاظ میزان تحصیلات حتی از کل آمریکا، ساکنانش به طور میانگین با تحصیلات تر هستند، جزو سرزمین هایی کمتر دست خورده توسط انسان است.
چرا که یکی از دلایل ثروتمند شدن این سرزمین همین طبیعت است.
سالانه میلیون ها دلار درآمد از طریق وجود ۱۵ پارک ملی عظیم و حیرت آور در دل این سرزمین نصیب آلاسکا می شود. پارک هایی که کارشناسان آنها را گالری های کامل تکامل زمین می نامند و برای هر کدامشان ارزش وصف ناپذیری قائل اند.

اکو توریسم در آلاسکا

آنها حتی از کوههای یخی هم سود می برند، سالانه بیش از ۱۵ هزار نفر ثروتمند از سراسر جهان به آنجا می روند تا با کشتی های بسیار شیک و مجلل از این قطعات بزرگ و زیبای یخ که آیسبرگ می نامند بازدید کنند.
اگر در جایی یا فیلمی گوزن هایی دیدید که شاخ های مستحکم و بزرگی دارند بدانید که این گوزن های بسیار مشهور همان گوزن های شمالی متعلق به آلاسکا هستند.
یکی دیگر از اعضای این طبیعت زیبا سمورهای آبی هستند. آلاسکا یکی از سرزمین های مملو از سمور آبی در جهان است.
نهنگ ها و فک ها،هم دلربایی مضاعفی به این سرزمین بخشیدند و هم جاذبه گردشگری و کسب درآمد دیگری برای این سرزمین محسوب می شوند.
شما فقط کافیست به مرکز این سرزمین در ژونو بروید و از موزه بسیار با عمظمت آن که آن هم ژونو نامیده می شود بازدید کنید؛ و چیزهایی را که شاید در هیچ کجای جهان یافت نمی شود را آنجا به راحتی بیابید. سالانه صدها دانشمند و کارشناس به این موزه برای انجام فعالیت های علمی می آیند.
از دیگر منابع درآمدی که آنها نیز خدادادی محسوب  می شوند، می توان به وجود منابع متعدد زمینی موجود در این سرزمین به علاوه نفت اشاره کرد. نفت؛ این ماده سیاه از دل سپید این سرزمین باعث رشد و پویایی هرچه بیشتر و چندین برابری صنعت و اقتصاد آمریکا شده است.

نقشه آلاسکا

منبع:علمنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا