شناسایی و تحلیل بیش از 7500 وب‌سایت پژوهشی در پژوهشکده‌ فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاددانشگاهی

 در این نشست تخصصی که با هدف اهمیت جایگاه پژوهش‌های فناوری اطلاعات در حوزه‌ی رسانه‌های برخط بزگرار شد، گزارشی از نتایج میانی یک طرح پژوهشی با عنوان نظام ها، شیوه ها و معیارهای مشخصات ارزیابی وب سایت های خبری و خبرگزاری های برخط از دید کیفیت اطلاعات  که توسط مهندس رویا حسنیان اصفهانی و دکتر محمدجواد کارگر از مجریان این طرح بودند ارائه شد.

مهندس رویا حسنیان اصفهانی در گفتگو با خبرگزاری علم و فرهنگ(سیناپرس)، در این خصوص اظهارکرد: این سمینار با هدف ارایه‌ی نتایج اولیه‌ی یک طرح پژوهشی کاربردی جهت مدل‌سازی چرخه‌ی حیات و رصد وضعیت انتشار و نفوذ اخبار فارسی در فضای وب برگزار شده است. هدف نهایی از انجام این طرح استفاده از روش‌های پیشرفته‌ی وب‌کاوی و  داده‌کاوی در حوزه‌ی اخبار فارسی برخط و استخراج دانش و الگوهای معنادار از اطلاعات و اخبار انبوه و پراکنده در فضای وب است.

 وی با بیان اینکه در این پژوهش در بخش اولیه‌ی طرح که شامل تعیین دامنه‌ی بازنشر اخبار بوده است، بیش از 7500 وب‌سایت شناسایی و مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفتند،تصریح کرد: در این مرحله از طرح، پس از تحلیل وضعیت عملکردی وب‌سایت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به‌عنوان نمونه‌ی مورد مطالعه و بررسی نحوه‌ی هم‌بستگی و ارتباط میان متغیرهای کیفی و عملکردی، بازدیدکننده‌های وب‌سایت بررسی و در قالب پروفایل‌هایی شناسایی شدند.

مهندس حسنیان ادامه داد: سپس با استفاده از اطلاعات سیستمی و نیز الگوریتم‌های خزش‌گر وبی (web crawlers)، دامنه‌ی بازنشر و نفوذ اخبار در وب شناسایی شد. یکی از نتیجه‌های میانی این طرح، خوشه‌بندی وب‌سایت‌های ارجاع‌دهنده‌ی کاربران در سه خوشه و امکان شناسایی و تفکیک وب‌سایت‌های گردآورنده‌ی خودکار محتواهای خبری (Automatic News Aggregators) از سایر وب‌سایت‌ها بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا