غنی سازی شغلی راهکاری برای فرار از پشت میز نشینی

روح الله جزینی، اقتصاد دان و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ما با بیان این مطلب، یکی از راهکارهای مناسب برای حل معضل بیکاری در جامعه را غنای شغلی دانست و افزود: باید مشاغل پایین دستی را غنی و محتوای آن را جذاب کرد، دولت سیاستی را در پیش گرفت که در آن اسامی مشاغل تغییر می کردند تا جذابیتشان بیشتر شود در صورتیکه اگر عنوان شغل جذاب و محتوای آن تغییری نکند این کار به تنهایی اثر بخش نخواهد بود، باید شغل ها را عمق دهیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه می توان محتوای مشاغل را جذاب کرد گفت: این فرآیند به این معناست که تمام استانداردهای هر شغل به صاحبان مشاغل آموخته شود و افراد کار را به صورت آکادمیک و حرفه ای در ابعاد وسیع تر فرا بگیرند.

جزینی ایجاد روحیه کارآفرینی و تشویق افراد به خلاقیت و کارآفرینی را یکی دیگر از عواملی دانست که برای خروج از معضل بیکاری باید اجرایی شود. وی در توضیح این مطلب افزود: باید کار آفرینی فرهنگ شود، افراد زیادی هستند که از نخبگان هستند و دانش بالایی دارند اما به دلیل تنبلی در خلاقیت و کارافرینی نمی توانند خود عامل و ایجاد کننده باشند.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: دولت موظف است از صنایع کوچک و زود بازده حمایت کند .اگر این اتفاق بیفتد قطعا نرخ بیکاری کاهش پیدا می کند.

وی همچنین اظهار داشت: باید شغل های هم خانواده را به صورت چرخشی مدیریت کنیم به این معنا که فرد در فرایند کاری خود جایگاه های مختلف مرتبط با کار خود را تجربه کند و در همه پست ها حضور داشته باشد، این کار باعث میشود استعداد افراد در زمینه های مختلف شناسایی و از هدر رفتن انرژی کاری آنها و یکنواختی جلوگیری شود.

این اقتصاددان در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه ارتقاء شغلی به صورت عمودی در کشور ما کم و به ندرت اتفاق میفتد. ما باید ارتقای شغلی افراد را به صورت عمودی داشته باشیم تا ایجاد انگیزه شود.

جزینی که پژوهشی در خصوص وضعیت بیکاری در خمینی شهر و بخش های تابعه نیز انجام داده است یکی دیگر از معضلات شهرهای کوچکی مثل خمینی شهر را که به بالا رفتن نرخ بیکاری دامن زده است عدم هماهنگی بین نیاز جامعه مورد نظر و خروجی دانشگاه ها دانست و افزود: باید دانشگاه و وزارت کار هدفمند و همسو عمل کنند و با توجه به نیاز جامعه دانشگاه ها پذیرش داشته باشند، باید دانشگاه ها مهارت محور شوند درس هایی که در دهه های قبل تدریس می شده است دیگر پاسخگوی نیاز جامعه نیست باید نیازهای جامعه را شناخت و متناسب با آن نیروی کار تربیت کرد.

این مدرس دانشگاه در ادامه گفت: مساله ای که متاسفانه به آن توجه نشده این است که ما در بسیاری موارد بدون هیچ پشتوانه فکری فقط به ایجاد دانشگاه اقدام کردیم، در واقع ما باید با توجه به نیاز هرمنطقه که ممکن است کشاورزی، صنعتی، معماری و … باشد اقدام به تاسیس دانشگاه می کردیم تا افراد بلافاصله بعد از پایان تحصیل در همان جا جذب بازار کار می شدند و این نمونه ای از عدم هماهنگی بین نیاز  مناطق با دانشگاه این است که دانشگاهها در همه جا احداث شدند این اتفاق به تنهایی خیلی خوب و مثبت است ولی باید دید که آیا رشته هایی که تدریس می شوند با شرایط منطقه هماهنگی دارند یا خیر.

وی در پایان وضعیت بیکاری در خمینی شهر را نامناسب دانست و یادآور شد: نرخ بیکاری در خمینی شهر 16% می باشد که این آمار 5 درصد بیشتر از کل کشور است. بخش زیادی از نیروی شاغل خمینی شهر را کارگران تشکیل می دهند در صورتی که دارای باغات و زمین های کشاورزی بسیار مرغوبی است که باز هم متاسفانه بخاطر عدم بهره برداری نامناسب ناکار آمد شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا