افزایش مشکلات پوستی با محصولات جوان کننده تقلبی

دکتر سیمین ابراهیم زاده، متخصص بیماریهای پوستی در این خصوص گفت:کرمهای پوستی بر حسب اینکه چه پایه‌ای داشته باشند به دو نوع محلول در آب ومحلول در چربی دسته بندی می‌شوند. کرمهای محلول در آب برای پوستهای چرب وکرمهای محلول در چربی برای پوستهای خشک کاربرد دارند. برای اینکه کرم به خوبی جذب پوست شود باید ابعاد وسایز مواد آن ریز باشد تا بتواند از منافذ پوست عبور کرده جذب پوست شود.در نتیجه کرمهایی که ذرات بزرگی داشته باشند جذب پوست نخواهند شد.

بنابراین ادعایی که در مورد برخی کرمها مبنی بر اینکه حاوی کلاژن هستند مطرح میشود صحت ندارد برای اینکه اجزای کلاژن خیلی درشت است و قابلیت عبور از منافذ پوست را ندارد ولی می‌توانند حاوی موادی باشند که سلول را برای سنتز کلاژن تحریک کنند نه اینکه مستقیما کلاژن جذب پوست شود.

وی افزود: لازم به ذکر است که مرطوب نگاه داشتن ونرم کردن پوست به شفافیت پوست کمک می‌کند زیرا بسیاری از چروکهای پوستی به دلیل خشکی پوست واز بین رفتن آب پوست ایجاد می‌شوند.

این نکته که کرم بتواند چروکهای عمیق را از بین ببرد وباعث پرکردن نقاط و چاقی منطقه‌ای پوست شود در واقع صحت نداشته وفریبی بیش نیست

اغلب افراد حس می‌کنند که بعد از حمام پوست طراوت بیشتری دارد که دلیل این امر هم ورود آب بیشتر به پوست است در این زمان اگر بلافاصله از یک کرم مرطوب کننده که مناسب پوست است استفاده شود مقدار زیادی ازاین رطوبت در پوست حفظ خواهد شد.اما این نکته که کرم بتواند چروکهای عمیق را از بین ببرد وباعث پرکردن نقاط و چاقی منطقه‌ای پوست شود در واقع صحت نداشته وفریبی بیش نیست.به دلیل اینکه این مسأله به سایز اجزای تشکیل دهنده کرم مربوط است ؛یک سری از مواد نظیر ویتامین ای ویا سی قادر هستند از راه پوست جذب شوند و چون خود این مواد آنتی اکسیدان هستند باعث می‌شوند رادیکالهای آزاد از بین بروند که این رادیکالها هستند که باعث تخریب پوست می‌شوند در نتیجه این مواد موجب می‌شوند که سلولها دوام بیشتری داشته باشند واز چروکیدگی سلولهای پوستی جلوگیری می‌کنند.

کرمهایی که تنها نقش پیشگیرانه دارند

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: یک دسته از مواد که در ترکیب کرمها استفاده می‌شوند حاوی ترکیبات ویتامین آ هستند.این مواد سنتز کلاژن را تحریک می‌کنند و باعث تکثیر سلول می‌شوند،در نتیجه مقداری در جوان سازی پوست موثر هستند لیکن بیشتر نقش پیشگیری دارند تا درمان،بطوریکه در درمان چروکهای عمیق موثر نبوده مگر در کنار مصرفشان از سایر روشها استفاده شود.بنابراین ادعایی که اغلب کرمهای تبلیغاتی دارند که صرفا با مصرف یک کرم چروکهای عمیق محو شوند صد درصد اشتباه است.ولی در دراز مدت استفاده از کرمها می‌تواند تا حدودی به دلیل ایجاد رطوبت ولایه برداریها نمای پوست را بهتر کند و این در حد تأثیر بوتاکس و فیلر«پرکننده»نیست.برای سنین زیر سی سال توصیه می‌شود از کرمهای پوستی با توجه به نوع پوست استفاده شود ودر سنین بالاتر در کنار مصرف کرم روشهای مکمل دیگر توصیه می‌شود.

نقش موثر ضدآفتاب

دکتر ابراهیم زاده ضمن تأکید به نقش موثر ضدآفتابها در کاهش چروکهای پوستی افزود:ثابت شده است که ضدآفتاب نقش موثری در کاهش ابتلا به چروکها و سایر مشکلات پوستی دارد. افراد از 6 ماهگی به بالا بهتر است از ضدآفتاب استفاده کنند زیرا آفتاب واشعه ماورای بنفش مستقیما در تخریب سلولها نقش داشته باشد و غیر از مسآله زیبایی خطر بروز سرطان را به دنبال دارد.افرادی که در سنین کودکی و نوجوانی ضد آفتاب بیشتری استفاده کرده‌اند نسبت به افرادی که از ضدآفتاب استفاده نکرده‌اند کمتر در معرض ابتلا به انواع مشکلات پوستی هستند.

 تبلیغات اغراق آمیز ماهواره وشبکه‌های تلویزیونی

وی در خصوص پرسش خبرنگار سیناپرس مبنی بر اینکه آیا کرمی وجود دارد که قادر به درمان انواع واقسام مشکلات پوستی باشد گفت:کرمی که مدعی باشد بتواند در پوست نوعی دگرگونی ایجاد کند وجود ندارد و تبلیغات ماهواره وهمچنین تلویزیون ملی هم قابل اطمینان نیست بطوریکه چندی پیش شاهد تبلیغ کرم حلزون بودیم و مشخص شد که نه تنها مشکلات پوستی را درمان نمی‌کند بلکه باعث بروز مشکلات پوستی در افراد می‌شود.متأسفانه بدترین نوع انتخاب دارو انتخاب از رسانه است. زیرا آگاهی کامل به افراد داده نمی‌شود وهر کرمی مناسب تمام افراد نیست.مشورت گرفتن از پزشک متخصص قبل از خرید هر نوع کرم پوستی ضرورت دارد.

رژودرم مناسب تمامی افراد نیست

این متخصص زیبایی افزود: یکی دیگر از کرمهای تبلیغاتی که مدتها توسط رسانه تبلیغ می‌شد کرم رژودرم است. رژودرم کرم لایه بردار است و حاوی پروویتامین آ است. این کرم برای فردیکه گوشت اضافه دارد به هیچ عنوان مناسب نیست و ممکن است پوست او را بدتر کند،فردیکه زخم دارد و یا سوختگی دارد نباید از این کرم استفاده کند ویک سری از ضایعات عفونی با مصرف این کرم وخیم تر می‌شوند ومتأسفانه در تبلیغات شاهد هستیم که گفته می‌شود برای تمامی امراض پوستی کاربرد دارد.بنابراین توصیه می‌شود قبل از مصرف هر کرم ابتدا با متخصص مشورت شود.

صرف گیاهی بودن یک محصول نشان دهنده خوب بودن آن نیست زیرا خیلی از ضایعات در اثر تماس با گیاهان ایجاد می‌شود

هرمحصول گیاهی قابل اعتماد نیست

دکتر ابراهیم زاده تأکید کرد: باور اشتباهی وجود دارد که افراد گمان می‌کنند هر محصول گیاهی قابل اعتماد است و محصولات شیمیایی عارضه ایجاد می‌کنند،درحالیکه صرف گیاهی بودن یک محصول نشان دهنده خوب بودن آن نیست زیرا خیلی از ضایعات در اثر تماس با گیاهان ایجاد می‌شود و این مساله نشان می‌دهد که زمانیکه محصولی پایه گیاهی دارد حتما برای همه افراد مناسب نیست و افراد مختلف حساسیتهای متفاوت دارند و ممکن است به گیاهی خاص حساسیت داشته باشند.نکته دیگر اینکه داروهای شیمیایی اغلب از نظر مولکولی و فورمولاسیون شبیه یک داروی گیاهی هستند ولی به دلیل اینکه برای استفاده از یک داروی گیاهی باید حجم زیادی از دارو استفاده شود تا موثر شود اقدام به کشف فورمولاسیون آن می‌کنند تا در حجم کمتر تأثیر مناسب را بگیرند.

ادعای چسبهای لاغری دروغ است

وی درخصوص ادعای محصولات مدعی لاغری صورت گفت: یکی دیگر از ادعاهای عجیب وغریب در ارتباط با محصولات لاغری استفاده از کرمها وچسبهای لاغری است .در تبلیغات این محصولات نشان داده می‌شود که محصول موجب لاغری به میزان چند کیلو در ناحیه مورد استفاده می‌شود. اینکه دارویی به صورت موضعی مصرف شود وبتواند سلولهای چربی را آب کرده واز پوست خارج کند صحت ندارد. تنها حالتی که ایجاد می‌شود کمی احساس سوزش است که دلیل آن استفاده از ترکیباتی نظیر فلفل قرمز است که تحریک ایجاد کرده و آب پوست را کاهش می‌دهد بطوریکه فرد مصرف کننده گمان می‌کند موضع دچار تغییراتی شده است. نکته دیگر ادعای وجود ترکیباتی نظیر کافئین والکارنتین در این محصولات است که حتی تزریق این مواد هم به موضع تآثیر زیادی ندارد و در مزوتراپی ما به فرد متقاضی این نکته را گوشزد می‌کنیم که دفعات مراجعه باید زیاد باشد و تنها کمی موضع لاغرتر می‌شود و نباید توقع چندانی داشته باشد که این کار هم تنها در چربیهای کم نظیرناحیه غبغب استفاده می‌شود. متأسفانه این تبلیغات به دلیل قیمت مناسب نسبت به روشهایی نظیر ساکشن متقاضی بسیار دارند،بی آنکه تأثیر داشته باشند.

 

گزارش: اعظم صفائی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا