سم موجود در گونه ای جلبک برای مغز خطرناک است

 به گزارش ایرنا از ساینس، این تحقیقات بر مبنای مطالعه ای بود که در سال 1990 میلادی برای بررسی علت فلج مرموز ساکنان یکی از روستاهای جزیره گوام در اقیانوس آرام صورت گرفت. بیماری ساکنین این منطقه شبیه به پارکینسون، آلزایمر، ALS و زوال عقل بود. ابتلا به این بیماری مرموز مختص ساکنان بومی منطقه نبود و ابتلا در ارتشیان آمریکا و دیگر افرادی که به منطقه سفر کرده بودند نیز رواج داشت. بنابراین محققان مطمئن شدند که بیماری به دلیل عوامل ژنتیکی بروز نمی کند و باید عامل محیطی داشته باشد.

تحقیقات بیشتر نشان داد دانه ای به نام cycad که یکی از مهمترین مواد اولیه رژیم غذایی ساکنین منطقه محسوب می شود، حاوی سمی به نام BMAA است. این سم از طریق گوشت حیوانات و پرندگانی که از این دانه تغذیه می کنند وارد بدن انسان می شود. تحقیقات نشان داد منبع این سم نوعی جلبک سبز آبی آب های شیرین است.
محققان برای اطمینان از اختلالات عصبی ناشی از این گیاه، مطالعه جدید را روی میمون ها آغاز کردند. نتایج نشان می دهد تماس مزمن با BMAA سبب توسعه پلاک های بتا آمیلویید و دولایه ای های نوروفیبریلاتوری می شود که هردو منجر به بروز بیماری آلزایمر و فلج مرموز می شوند.
محققان مطالعات جدیدی را برای بررسی آسیب احتمالی برخی گیاهان روی سیستم عصبی آغاز کرده اند.نتایج این تحقیقات در نشریه Proceedings of The Royal Society B منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا