رژیم غذایی مردم به ویژه جوانان در روند جهانی شدن بدتر شده است

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی بنیاد تامسون رویترز، داریوش مظفریان رییس دانشکده سیاست های علمی و تغذیه فریدمن در دانشگاه تافتس در آمریکا می گوید: سریعترین میزان افزایش مصرف غذاهای ناسالم در کشورهای فقیر در جنوب صحرای آفریقا و آسیا مشاهده می شود ؛ این در حالی است که این وضعیت اندکی در غرب اروپا و آمریکای شمالی بهتر شده است.

وی به نقل از اطلاعات یک مطالعه که در مجله Lancet Global Health منتشر شده است گفت: در فاصله زمانی میان سال های 1990 و 2010 کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط شاهد افزایش قابل توجهی در مصرف غذاهای ناسالم بودند.

مظفریان ادامه داد: جهانی شدن رژیم غذایی غربی که بر اثر آن گروه کوچکی از شرکت های غذایی و کشاورزی به طرز نامناسبی قدرت تصمیم گیری تولید پیدا کرده اند تا حدودی عامل چرخش به سمت مصرف غذاهای ناسالم شده است.

وی افزود: همچنین غذاهای فراوری شده مملو از شکر، چربی و نشاسته نیز باعث افزایش غذاهای ناسالم شده اند.

این مطالعه که در آن 325 رژیم غذایی مورد بررسی و بازنگری قرار گرفته بیانگر وضعیت تقریبا 90 درصد مردم جهان است و بزرگترین مطالعه در زمینه عادات رژیم غذایی بین المللی تلقی می شود.

این مطالعه نشان داد که بیشترین افزایش در مصرف غذاهای ناسالم در چین و هند است. 

اما در برخی کشورهای آمریکای لاتین و اروپا، افزایشی در مصرف هر دو غذای سالم و ناسالم مشاهده می شود.

بر اساس اعلام سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل (فائو)، در فاصله زمانی میان سال های 1990 و 2014 شمار مردم گرسته در سراسر جهان کاهش یافته است. 

مظفریان گفت: محور بیشترین تلاش های تغذیه ای جهان بر میزان کالری تمرکز داشته است اما لازم است که محور تلاش های خود را بر کیفیت کالری ها برای مردم کشورهای فقیر متمرکز کنیم.

این مطالعه نشان داد که عادات تغذیه ای افراد سالخورده در این 187 کشور که مورد بررسی قرار گرفته بهتر از جوانان است.

مظفریان این موضوع را نگران کننده توصیف کرد و گفت: درصورتیکه افراد جوان همچنان به مصرف غذاهای ناسالم ادامه می دهند میزان چاقی و ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت افزایش می یابد.

وی تاکید کرد: براساس نتایج این تحقیق رژیم غذایی جوانان بسیار بدتر از رژیم غذایی پدر و مادر و پدر بزرگ و مادر بزرگ آنهاست.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا