كاهش ۴۶ درصدی پوسيدگی دندان با فلوراید

دکتر حمید صمدزاده همزمان با اجرای موفقیت آمیز مرحله نخست طرح ارتقاء سلامت دهان و دندان و «وارنیش فلورایدتراپی» دانش آموزان کشور، اظهارداشت: طبق مجموعه ای از مطالعات جهانی، استفاده از فلوراید به صورت موضعی بطور متوسط ۲۶ درصد و با وارنیش فلورایدتراپی ۴۶ درصد، موجب کاهش پوسیدگی دندانها می شود.

وی گفت: اثر بخشي وايمنی، كاربرد سريع و آسان، استفاده دو بار در سال و موثر بودن براي دندان هاي شيري و دائمي مهمترین مزایای استفاده از وارنیش فلوراید در پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان است.

صمدزاده با اشاره به اینکه مصرف سيستميك فلورايد (براي مثال از طريق آب آشاميدني) در كودكان زير ۶ سال سبب ورود فلورايد به عاج و مينای دندان هاي رويش نيافته مي شود و باعث استحكام دندان و افزايش مقاومت آن در برابر پوسيدگي مي گردد، گفت: بخشي از فلورايد مصرفي به داخل بزاق ترشح مي شود و بخشی ديگر وارد پلاك ميكروبي شده كه همين امر سبب كاهش توليد اسيد از ميكروب هاي پوسيدگي زا مي گردد كه در نهايت باعث كاهش پوسيدگي دنداني مي شود.

وی با اشاره به  مستندات معتبر جهانی، تصریح کرد: عوارض استفاده از وارنیش فلوراید بسیار نادر است و در عين حال وارنیش فلوراید برای کودکان ایمن محسوب می شود.

صمدزاده گفت: تاريخچه استفاده از وارنيش فلورايد به سال هاي بسيار قبل بر مي گردد از جمله در آلمان اولین بار در سال ۱۹۶۴ از وارنيش فلورايد استفاده شد و از سال ۱۹۷۰ تا كنون يعني بيش از ۴۵ سال است كه براي پيشگيري از پوسيدگي دنداني در كانادا واروپا از اين ماده به طور وسيعي استفاده مي شود که مطالعات صورت گرفته نیزحاکی از مزايا و اثربخشي آن است.

رئیس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت، افزود: فلورايد عنصری از طبیعت است که باعث افزايش مقاومت دندان ها در برابر پوسيدگي مي شود و معمولاً از راه آب آشاميدني و مواد غذایی همانند ماهي و ميگو، چاي و بعضي ميوه ها به بدن انسان مي رسد.

وی در خصوص عوارض احتمالی استفاده از فلوراید، گفت: اغلب بحثها در مورد روش خوراکی که تاثیر آن در مدت زمان طولانی و درمعرض بودن با غلظت های بالای فلوراید و در دوره هایی که تکامل مینای دندانها انجام می شود، است.

صمدزاده گفت: فوايد ضد پوسيدگي فلورايد موضعي (مثل استفاده از وارنیش فلوراید) اساساً به پيشگيري از دمینراليزاسيون(غير معدني شدن) و ارتقاي رمینراليزاسيون (دوباره معدني شدن) نسبت داده مي‌شود. به عبارت ديگر استفاده موضعي از فلورايد در دهان به پيشگيري از انحلال مينا كمك کرده و باعث معدني شدن مجدد ميناي دندان مي‌شود.

رئیس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت افزود: انجمن دندانپزشكي آمريكا استفاده از وارنيش فلورايد جهت پيشگيري از پوسيدگي در كودكان برای تمام سنين (حتي زير ۶ سال) و بزرگسالان را توصیه مي‌کند؛ مطالعات باليني مبتني بر شواهد نشان مي‌دهد كه وارنيش فلورايد براي پيشگيري از پوسيدگي به صورت وسيعي در دنيا استفاده مي‌شود.

به گزارش مهر،وارنيش فلورايد مايعي غلیظ، چسبنده و حاوي فلورايد است كه استفاده از آن آسان، بدون درد، ناراحتي و بدون نياز به بي حسي بوده و به راحتي اين ميزان اندك توسط برس يكبار مصرف بر روي دندان هاي كودك ماليده مي شود و تجربه دندانپزشكي خوشايندی براي دانش آموزان محسوب مي شود؛  وارنيش فلورايد غالباً باعث تغيير رنگ موقتي دندان به رنگ زرد می شود ولی این تغییر رنگ با گذشت زمان و  پس از جذب فلورايد، با پاك شدن وارنيش از سطح دندان حذف می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا