علوم اعصاب شناختی در حوزه آموزش و پرورش نقش بسزایی دارد

دکتر کمال خرازی روز چهارشنبه در چهارمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی اظهار کرد:دانشمندان توانسته اند که از مغز کرم الگانس که دارای 302 نورون است، نقشه برداری کنند و تاکنون دو دانشمند در همین زمینه جایزه نوبل دریافت کرده اند. این درحالی است که مغز انسان دارای 100 میلیارد نورون است و اگر زمانی برسد که بتوان از مغز انسان نقشه برداری کرد، می توان از بسیاری از بیماری های مرتبط با مغز پیشگیری و یا آنها را درمان کرد و همچنین می توان از آن در بهبود آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان بهره برد.
وی افزود: در دوران جنینی تعداد نورون های ساخته شده در مغز به میزان قابل توجهی افزایش می یابد به طوری که مغز جنین در هفته چهارم در هر دقیقه نیم میلیون نورون می سازد و اتصالات بین آنها به 2 میلیون در ثانیه می رسد. 
خرازی گفت: در دوره نوجوانی این اتصالات کامل نیست به همین دلیل نوجوانان دارای نیروی بسیار زیاد اما سیستم فرمان و کنترل بسیار ضعیف هستند که می توان با آموزش، این کنترل و فرمان را در آنها تقویت کرد.
وی ابراز امیدواری کرد که روزی بشر بتواند نقشه برداری از مغز انسان را انجام دهد تا بتوان از مغز در حوزه آموزش و پرورش و علوم اعصاب شناختی استفاده بهتری داشت. 
خرازی توضیح داد: در یک دوره حساس انسان حداکثر توانایی را برای یادگیری دارد که اگر در این دوره انسان از مغز خود حداکثر استفاده را داشته باشد، اتصالات نورون های مغزی افزایش می یابد و توانایی برای یادگیری بیشتر می شود. 
وی با بیان اینکه هرچه روش یادگیری متنوع تر باشد، اتصالات قوی تری در مغز شکل می گیرد و آموزش در حافظه ماندگارتر می شود، افزود: به عنوان نمونه اگر در یادگیری کلمات به جای ظاهر کلمه روی معنای آن تمرکز شود، در اثر توجه به ارتباط بین کلمات جدید و کلمات قبلی، یادگیری ماندگارتر می شود. 
به گزارش ایرنا، دبیر ستاد علوم و فناوری شناختی به کودکان استثنایی اشاره کرد و گفت: در آموزش و پرورش با کودکان استثنایی روبرو هستیم که دچار اختلال شناختی هستند که در صورت نقشه برداری مغزی، می توانیم این کودکان را در مراحل اولیه بیماری شناسایی و در راستای درمان آنها اقدام کنیم. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا