ثبت تصاویر جدید از پلنگ ایرانی در 'دره شهر' ایلام

'مازیار سلیمان ن‍ژاد'به خبرنگار ایرنا گفت : در یک ماه گذشته این دومین ثبت و ضبط تصاویر مستند از گونه نادر پلنگ ایرانی در شهرستان دره شهر است.

وی یادآور شد: بر پایه گزارش محیط بانان منطقه مبنی بر مشاهده یک قلاده پلنگ از سوی مردم محلی بخش 'ماژین' بلافاصله گروهی از کارشناسان محیط زیست دره شهر با هماهنگی اداره نظارت و پایش محیط زیست استان ایلام به محل اعزام شد که پس از بررسی های لازم و نصب دوربین های تله ای در چندین نوبت، تصاویری جدید از یک قلاده پلنگ ایرانی ثبت و ضبط شد.

وی اظهار کرد: عواملی نظیر شکار غیرمجاز، تخریب زیستگاه، کاهش چشم گیر گونه های طعمه، وجود دام در زیستگاه های حساس، جاده سازی و کاهش منابع آبی تهدیدی جدی برای ادامه زندگی این گونه نادر در استان ایلام محسوب می شود.

مدیرکل محیط زیست ایلام ادامه داد: افزایش جمعیت این گونه جانوری خطری برای انسان ندارد، به طوری که در 30 سال گذشته موردی از حمله پلنگ به انسان در این استان گزارش نشده است.

رشته کوه های 'کبیرکوه' و 'دینارکوه' در شهرستان های دره شهر، بدره و آبدانان زیستگاه گونه در معرض انقراض پلنگ ایرانی در استان ایلام به شمار می رود.

کارشناسان محیط زیست در دو سال گذشته با نصب دوربین های تله ای در زیستگاه های طبیعی استان ایلام در چندین نوبت تصاویری از حیات پلنگ ایرانی در این منطقه از کشور ثبت کرده اند.

شهرستان دره شهر محل ثبت جدیدترین تصویر پلنگ ایرانی در شرق استان ایلام قرار دارد.

ایلام به سبب وجود کوهستان های بلند، جنگل های گسترده و دشت های وسیع در کنار آب و هوای مساعد و طبیعت چهار فصل محل زیست چند گونه مهم و نادر در معرض خطر انقراض از جمله پلنگ ایرانی، خرس قهوه ای و گربه وحشی و کاراکل است.