تسریع در آزمایش‌های زیستی با تولید مدلهای موشی

طرح تحقیقی نازنین محب علی، دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد رشته زیست سلولی مولکولی از دانشگاه علم وفرهنگ با عنوان تولید و ارایه مدل های القایی و ترانس ژنیک بیماری ها با مدل‌های موشی یکی از 3 طرح برترچهارمین جشنواره ملی کارآفرینی دانشجویی است؛ طرحی که در صورت اجرایی شدن می تواند تحولی در کسب و کار علوم آزمایشگاهی ایجاد کند. چنین ایده کار آفرینانه ای باعث شد تا گفت و گویی اختصاصی با وی انجام دهیم.

چه دلیلی باعث شد تا شما چنین طرحی را ارایه دهید؟ اصلا چرا چنین طرحی به ذهن شما خطور کرد؟

تحقیق اصلی پایان نامه ام، بیماری آلزایمر بود. برای انجام این کار باید تحقیقات زیادی در مورد مدل های حیوانی بیماری آلزایمر انجام می دادیم. با تحقیقات فراوانی که انجام دادم در کمال تعجب دریافتم که متاسفانه هم اکنون در ایران شرکت تولید کننده ای برای موش ها وجود ندارد و دانشجوی هر دانشگاهی باید با صرف هزینه زیاد، نیرو و وقت فراوان این کار را به سرانجام برساند اما اگر شرکتی در این زمینه فعالیت می کرد دانشجویان، مراکز تحقیقاتی و پژوهشگاه ها به راحتی با صرف کمترین هزینه و نیروی انسانی و اتلاف وقت به نتایج دلخواه شان برسند به همین دلیل من به اتفاق دوستم(شیما امینی) تصمیم گرفتیم یک مدل کسب و کاری برای این کار پیشنهاد کنیم؛هم اکنون یک آزمایشگاه بزرگ و معروفی به نام جکسون در آمریکا این کار را انجام می د‌هد و می تواند تمام نیازها کشورهای اروپایی و آمریکایی را تامین کنیم.

پس با این حساب مخاطبان اصلی شما دانشجویان هستند؟

مخاطبان اصلی ما دانشجویان  رشته های زیست شناسی، داروسازی، پزشکی، نوروساینس، فیزیولوژی ورزش و موسسه ها و مراکز علمی، پژوهشی و آموزشی هستند. این افراد و مراکز به نوعی برای انجام تحقیقاتشان نیازمند استفاده از موش ها هستند؛ دوره بارداری موش ها خیلی کوتاه و تعداد بچه‌های آنان بسیار زیاد است به همین دلیل نتیجه آزمایش ها به راحتی در نسل بعد قابل مشاهده است. از طرفی سیستم بدنی موش ها شبیه انسان است و ما می توانیم بازتاب نتایج آزمایش های انجام شده را روی موش ها ببینیم به عنوان مثال ما از طریق جراحی یا تزریق می توانیم موش را مبتلا به بیماری آلزایمر کنیم و آزمایش های گوناگونی روی آن انجام دهیم و در نهایت جواب این آزمایش را روی انسان بسط دهیم.  در ایران بیش از هزار واحد دانشگاهی وجود دارد. بیش از 1500 دانشجو برای تحصیلات تکمیلی دررشته زیست شناسی و سایر رشته های مرتبط در این دانشگاه ها درس می خوانند. طبق برآورد ما حدود 42 درصد از دانشجویان این دانشگاه ها برای انجام کارهای تحقیقاتی پایان نامه هایشان روی مدل های حیوانی کار می کنند.

شما در این طرح دنبال چه چیزی هستید؟

فعالیت کلیدی و هدف اصلی ما از راه اندازی چنین ایده کسب و کاری، تولید و ارایه این مدل حیوانی است. این مدل ها شامل روش‌های القایی( جراحی، گاواژ و تزریق) و ترانس ژنیک است. طبق برآوردهای انجام شده ما برای تهیه مدل القایی که مدل ساده‌تری است، یک ماه و برای اجرای مدل های ترانس ژنیک که وقت و هزینه بیشتری می طلبد حدود 2 سال زمان نیاز داریم. در واقع ما می توانیم با فروش این مدل ها به صورت آماده در اتلاف وقت، هزینه و نیروی انسانی، سرعت انجام تحقیقات را افزایش دهیم.

کانال های ارتباطی شما برای ارایه این ایده چیست؟

پایه و اساس ارتباط ما بر مبنای اینترنت است. ما  قصد داریم وب سایتی را طراحی و تمام مشخصات، شناسنامه موش ها از قبیل چگونگی به وجود آمدن، خصوصیات والدین، آزمایش های انجام شده روی آنها، چگونه ترنس ژن شدن و… را روی سایت قرار دهیم. متقاضیان از طریق فرم های اینترنتی می توانند سن، شرایط، تعداد و جنس موش ها را سفارش دهند تا ما برایشان ارسال کنیم.سرعت و دقت زیاد، راحتی و اطمینان مشتری از جمله مزایای این روش است.

برای اجرایی شدن این طرح نیازمند چه چیزهایی هستید؟

ما قصد داریم به این منظور سالانه با مراکز پژوهشی و دانشگاهی و تحقیقاتی قراردادهایی منعقد کنیم. برای انجام این کار نیاز به تجهیزات ، فضای آزمایشگاهی مناسب، و نیروی انسانی متخصص داریم. پایه اصلی کار ما با استخدام نیروهای انسانی متبحر تحقق می یابد زیرا دقت و کار بلد بودن این افراد ضریب اطمینان را افزایش می دهد. هم اکنون برای این طرح پیشنهادهایی به پژوهشگاه رویان داده ایم و در حال مذاکره هستیم.

پس می توانیم ادعا کنیم با راه اندازی چنین شرکتی ما یکی از قطب های علمی منطقه در این زمینه باشیم؟

قطعا ما برای رسیدن به جایگاه آزمایشگاه بزرگ آمریکایی راه طولانی در پیش داریم اما اگر حمایت‌های لازم در این خصوص انجام شود حتما ما می توانیم به عنوان قطب علمی مطرح شویم. آینده این نوع کسب و کار بسیار روشن است. در ابتدا انجام چنین کاری هزینه زیادی می طلبد اما در سال های آتی می توانیم درآمدزایی بسیار خوبی از مدل های ارایه شده داشته باشیم.

1. با سلام..ببخشید میشه لطفا ی راه ارنباطی با خانم شیما امینی یا دوستشون برام بفرستید..چندتا سوال داشتم ازشون سپاس☺