برنامه بنیاد ملی نخبگان برای شناسایی یک میلیون نفر در مسیر نخبگی

دکتر غلام‌حسین منتظر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اثرگذاری نخبگان در جامعه اظهار کرد: اثرگذاری خروجی کار نخبه است نه ابتدای آن. در این خصوص برخی مواقع برداشت اشتباه می‌شود و از یک دانشجوی نخبه انتظار تأثیرگذاری در کشور می‌رود در حالی که خروجی آن، باید تأثیرگذاری باشد.

وی افزود: در این عرصه بنیاد نخبگان نقش بسزایی ایفا کرده است و اکنون بسیاری از پروژه‌های کشور به‌دست نخبگانی انجام می‌شود که توسط بنیاد شناسایی شده‌اند و در عرصه‌های مختلف فناوری، علوم پایه، نظامی و دفاعی کشور نخبگان در حال انجام فعالیت‌های مهمی هستند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌ که هنوز افراد نخبه بسیاری وجود دارند که شناسایی نشده‌اند، گفت: از جمعیت 80 میلیونی کشور نزدیک به یک میلیون نفر در مسیر نخبگی قرار دارند این افراد لزوما نخبه نیستند اما در این مسیر قرار می‌گیرند. در میان این افراد ممکن است کودکی که اکنون در مدرسه در حال تحصیل است یک دانشجو، استاد دانشگاه یا یک فرد کار آفرین هم باشد. لازم است هر یک از آحاد مختلف موجود در مسیر نخبگی شناسایی شوند. بنیاد شناسایی این یک میلیون نفر را تسهیل می‌کند.

منتظر با اشاره به برنامه بنیاد نخبگان برای شناسایی نخبگان حوزه‌های مختلف، تصریح کرد: بنیاد پس از شناسایی، افراد مستعد را به پیش می‌برد و محیطی برای اثرگذاری بهتر آن‌ها در جامعه فراهم می‌کند. ایجاد این محیط الزاما تنها در حیطه وظایف و مأموریت‌های بنیاد نخبگان نیست و بسیاری از نهادهای دیگر در این خصوص نقش دارند.

وی ادامه‌ داد: به همین جهت تلاش جدی بنیاد بر ایجاد یک زیست‌بوم مناسب برای فعالیت نخبگان در کشور است. باید همه نهادها از افراد برجسته حمایت کنند.معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان عنوان کرد: یکی از گرفتاری‌های کشور این است که مشتری و خواهان علم و فناوری در بیرون از دانشگاه، کم است. باید تلاش کرد که نیروی‌های برجسته‌ای تربیت شود و از سوی دیگر، این باور ایجاد شود که اگر مشکلی وجود دارد باید توسط فناوران کشور برطرف شود نه از طریق خرید یک لیسانس خارجی.

منتظر خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که این فضا را در کشور ایجاد کنیم و امیدواریم در یک بازه زمانی فضای کشور را به نفع علم و فناوری تغییر دهیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا