جایزه علمی مصطفی(ص) باید هرساله برگزار شود

 دکتر سیف اله جلیلی، رئیس موزه علم و فناوری در خصوص نقش کشورهای اسلامی در پیشرفت های علمي گفت: بانگاهی به تاریخ علم و فناوری می توان پي برد ایران در زمینه علمی میان کشورهای اسلامی نقش قابل توجه ای داشته و این موضوع را در حوزه های مختلف علمی شامل فیزیک، شیمی، ریاضی و… می توان مشاهده كرد تا جایی که در بسیاری از کشورها کتابها و نوشته های دانشمندان ایرانی تدریس می شده است.

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی جایزه مصطفی(ص)، سیف اله جلیلی با اشاره به این که کشورهای اسلامی هزینه بسیار کمي در زمینه فناوری و علوم  پایه صرف می کنند افزود: كشورهاي اسلامي برای تغییر نقش مصرف کنندگی علمی بايد به تولیدکنندگی برسند امروزه علم موضوعی جهانی است و در اختیار قشر خاصی نیست اما به دلیل وجود مجامع علمی مهم دنیا در غرب، از نخبگان علمی آنها حمایت های بیشتری می شود.

وي ادامه داد: می توان گفت هر حوزه ای كه به علم مربوط باشد و کشفیات جدیدی به دنبال دارد، از سوی غرب حمایت می شود و به نام آنها جهانی می شود. به همین دلیل است که بسیاری از نخبگان به آن سوی آبها جذب می شوند.

جلیلی افزود: در تمامی کشورهای اسلامی مانند ایران متاسفانه نخبگان و فرهیختگان دارای مشکلاتی هستند و لازم است از دانشمندان و نخبگان جامعه حمایت شود.  هرچند سعی شده تا حدودی این حمایت ها صورت بگیرد اما باز هم هنوز کشورهای اسلامی آمادگی لازم در جهت حمایت و ایجاد مکانی برای فعالیت های دانشمندان ندارند. بنابراین در این میان نیاز به سیاست گذاری دقیق و حساب شده ای جهت رفع مشکلات و حمایت از نخبگان و فرهیختگان کشورهای اسلامی و به خصوص ایران وجود دارد. البته منظور نیست که قشر خاصی را با معیارهایی ساختگی به عنوان نخبه انتخاب کرد و فقط از آنها حمایت کرد. نخبگی قابل خرید و فروش نیست بلکه شخص بایستی استعداد لازم را داشته باشد. برخی مواقع از افرادی حمایت می شود که نمی توان نام آنها را نخبه نهاد.

رئیس موزه علم و فناوری تصریح کرد: کشورهایی که به علم مسلط باشد جزو کشورهای پیروز و موفق خواهند بود و این مهم در تاریخ هم به خوبی ثابت شده است.

جلیلی در خصوص جایزه مصطفی(ص) گفت: این جایزه زمینه و بستری برای تجمع فرهیختگان اسلامی فراهم کرده است. هر جایزه ای می تواند جنبه تشویقی داشته باشد و تاثیر بسزایی در روند و ایجاد انگیزه علمی فراهم کند؛ جایزه مصطفی(ص) جایزه اي است که می تواند انگیزه خوبی ميان  علما و دانشجویان جهان اسلام ایجاد کند. همچنین به دلیل اینکه حوزه انتخابی جایزه  مصطفی(ص) محدود به ایران نیست و تمامی کشورهای اسلامی را شامل می شود، این مهم میتواند زمینه ای برای دور هم جمع شدن دانشمندان اسلامی باشد.

وی در ادامه افزود: اگر هدف اهدای این جایزه فقط اهداف علمی باشد و سمت و سوی دیگری نگیرد میتواند جایگاه خود را در جهان علمی اسلام باز کند و به عنوان جایزه علمی اسلامی مطرح شود که این  خود باعث جذب دانشمندان خواهد شد.

جليلي با بيان اينكه ایران برگزار کننده این جایزه است و می تواند تاثیر خوبی بر مسائل علمی کشورمان و کشورهایی که ما حامی آنها هستیم و مرتبط به  جهان اسلام  است بگذارد گفت: این برنامه باید به صورت مستمر برگزار شود تا مانند جایزه هایی همچون نوبل شکل بنیادی به خود بگیرد.

رئیس موزه علم و فناوری تاکید کرد: این جایزه باید حامیان مالی خوبی را جذب کند و به حدی برسد که كسب آن به افتخار و ارزش در سطح دنیای اسلامی تبدیل شود. این نکته را نیز نباید فراموش کرد که اهدای جایزه مصطفی(ص) باید در مدیریت و داوری به دست افراد علمی و متخصص انجام شود تا فرد مناسب انتخاب شود و بتوان این جایزه را به سمت علمی شدن سوق داد و از هرگونه سیاسی کاری آن را دور نگه داشت.

جلیلی خاطر نشان کرد: این جایزه اگر بتواند به صورت مستقل فعالیت کند و حامي مالی خوبی داشته باشد بهتر است هرسال برگزار شود تا به تاثیرگذاری و عمومی شدن آن بیشتر کمک کند. این موضوع باعث می شود که افراد علاقه مند به برگزاری جایزه مصطفی(ص) شوند و از آن حمایت های ویژه ای داشته باشند. این جایزه همچون جایزه نوبل نیازمند بنیادی مستقل است و نیاز به سرمایه ای جداگانه دارد بنابراین این موضوع می تواند به استمرار و پایدار بودن این جایزه کمک کند.

وی در پایان به دو مسئله مهم اشاره كرد و گفت: نکته مهمی که نباید فراموش کرد این است که مستقل شدن این بنیاد بسیار اهمیت دارد تا بتواند جایگاهی ثابت داشته باشد و هر ساله و به طور مداوم برگزار شود. دومین موضوع مهم در مورد کمیته و اعضای داوری این جایزه است که باید از افرادی متخصص در حوزه های مشخص استفاده شود تا به درستی افرادی به عنوان برگزیده انتخاب شوند که واقعا صلاحیت و برتری در بین افراد دیگر را داشته باشند. و در نهایت امیدواریم این جایزه هرساله با موفقیت های روز افزون برگزار شود و گرفتن آن یکی از افتخارات علمی باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا