بهترین سیاست در مواجهه با تغییرات اقلیمی، سازگاری با شرایط است

دکتر سیدعلی چاوشیان در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به دیدگاه های رایج در مورد بحث تغییر یا نوسانات اقلیمی گفت: اگر بخواهیم به ریشه تغییرات اقلیمی اشاره کنیم، آنچه که بسیاری به آن معتقدند بحث گرمایش جهانی است. افزایش درجه حرارت کره زمین نسبت به سال های گذشته در اثر ازدیاد تولید گازهای گلخانه ای، پدیده تغییر اقلیم را به وجود آورده است.

مدیر مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری افزود: در حال حاضر دو دیدگاه در مورد بحث تغییرات آب و هوایی در دنیا مطرح است. یک دیدگاه قائل به تغییر اقلیم است به این معنا که اقلیم واقعا نسبت به چنددهه و حتی چندسده پیش تغییر کرده است. به موازات این دیدگاه، دیدگاه دیگری وجود دارد که معتقد است آنچه این روزها شاهد آن هستیم، نوسانات اقلیمی است که دوره بازگشت 20 یا 30 یا 40 یا 50 ساله دارد. مثلا هر 50 سال کره زمین یک دوره گرما را سپری می کند بعد وارد دوره سرما می شود.

وی خاطرنشان کرد: هرکدام از این دو دیدگاه پذیرفته شود عملا باید دو اقدام متفاوت در برابر آن اعمال کرد. اگر قائل به تغییر اقلیم باشیم باید سیاست های خودمان را دچار تغییرات دایمی کنیم. به این معنا که ما می خواهیم در شرایط جدیدی زندگی کنیم. اما اگر قائل به دیدگاه نوسانات اقلیمی باشیم می بایست سیاست هایی برای دوره نوسانات اقلیمی تدوین کنیم و به محض پایان این دوره آماده باشیم که سیاست های خود را تغییر دهیم.

استاد دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: آنچه که مساله را برای دولتمردان و مسوولان دشوار می کند آن است که اصطلاحا گفته می شود تصمیمی بگیریم که پشیمانی به دنبال نداشته باشد. بدین معنا که می بایست تصمیمی اتخاذ شود که اگر در آینده مشخص شد این پدیده تغییر اقلیم بوده و یا معلوم شد که نوسانات اقلیمی بوده، پشیمانی به همراه نداشته باشد.

افزایش درجه حرارت کره زمین نسبت به سال های گذشته در اثر ازدیاد تولید گازهای گلخانه ای، پدیده تغییر اقلیم را به وجود آورده است

چاوشیان در ادامه گفت: در هفتمین شورای جهانی آب که در کشور کره برگزار شد، رییس بانک جهانی یک ارایه چالشی و هیجان برانگیز داشت. ایشان اسلایدی را نشان داد و گفت خیلی ها در مورد تغییر یا نوسانات اقلیم صحبت می کنند اما من به عنوان یک مدیر بانک که باید به سهامداران خود پاسخگو باشم و از طرف دیگر، پروژه های عمرانی را حمایت کنم وقتی از کارشناسان می پرسم این پدیده چه مقدار و چه تاثیری روی پروژه های من می گذارد، بیش از 20 دیدگاه مختلف ابراز می کنند.

وی افزود: در اسلایدی که نشان داده شد از تغییرات 5 درصدی تا 70 درصدی روی پروژه ها صحبت شده بود. رییس بانک جهانی می گفت با وجود سناریوهای مختلفی که در این ارتباط ارایه شده است من نمی توانم هیچ تصمیمی بگیرم. پس منتظر می مانم تا کسی با قطعیت قابل قبول به من بگوید وضعیت تغییر اقلیم به چه شکل است.

چاوشیان تصریح کرد: بنابراین ما به جای اینکه به دنبال اقدامات سفت و سخت و سرمایه گذاری های سنگین برویم، بهتر است به سراغ اقدامات نرم و غیرسازه ای باشیم. در حقیقت بهترین کار این است سیاست سازگاری با شرایط را دنبال کنیم. در این صورت حتی اگر نوسانات اقلیمی رخ داده باشد ما زیان نمی کنیم چراکه تنها اقدامات غیرسازه ای انجام داده ایم. به عنوان مثال اگر فکر می کنیم وارد دوره خشکسالی شدیم چرا نیاییم روی افزایش راندمان آبیاری و زهکشی کار کنیم؟ یا در بحث آموزش کشاورزان و ایجاد تشکل های آب بران و اصلاح الگوی مصرف سرمایه گذاری نکنیم؟     

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا