موانع مراقبت مبتنی بر شواهد از دیدگاه پرستاران

تحقیقات حاكی از آن است با وجود اینكه اكثر پرستاران نگرش مثبت نسبت به مراقبت های مبتنی بر شواهد دارند اما در عمل از این مراقبت ها استفاده نمی شود. پرستارانی كه اعمال خود را بر اساس مدارك و شواهد علمی پایه گذاری کرده اند، توانسته اند تصمیمات بهتری اتخاذ كنند. به همین منظور نیز تحقیقاتی بومی در این رده به انجام رسیده است که هدف از مقاله یاد شده مروری نظام مند بر شواهد پژوهشی در خصوص موانع به كار گیری مراقبت مبتنی بر شواهد از دیدگاه پرستاران است

به این ترتیب می توان نتیجه گیری کرد که عملكرد مبتنی بر شواهد با مشكلات زیادی در اجرای مواجه است.

 در این مطالعه مروری با استفاده از واژه های كلیدی «پرستاری مبتنی بر شواهد» و «پرستاری» شواهد پژوهشی فارسی در بانك اطلاعات نشریات كشور، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و لاتین؛ Google scholar، Scopus، Ovid، Since Direct، ProQuest، Ovid، PubMed استخراج شدند. به این ترتیب تعداد 38 مقاله كه معیار ورود به مطالعه را داشتند مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند.

بررسی شواهد پژوهشی حاكی از آن بود كه عوامل مرتبط با اجرایی نشدن پرستاری مبتنی بر شواهد در پنج حوزه اصلی شامل موانع فردی، مدیریتی، آموزشی، مرتبط با شواهد و محیطی قرار دارد.

به این ترتیب می توان نتیجه گیری کرد که عملكرد مبتنی بر شواهد با مشكلات زیادی در اجرای مواجه است. آموزش جستجوی موثر در بانك های اطلاعاتی، دسترسی آسان به كتابخانه در بخش های بیمارستانی، ارتقای دانش حرفه ای مدیران پرستاری، سامان بخشی شیفت ها، تامین نیروی انسانی كارآمد و تشویق پرسنلی كه مراقبت مبتنی بر شواهد را اجرا می کنند، برای ترویج به كارگیری شواهد علمی پژوهشی متقن و به روز در میان پرستاری توصیه می شود.

منبع: فرشته عراقیان مجرد، مهدی حبیبی كولایی، لیلا جویباری، اكرم ثناگو، 1394، موانع به كارگیری مراقبت مبتنی بر شواهد از دیدگاه پرستاران: مروری بر متون. مجله مندیش، سال ششم، شماره 10-11.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا