کاربردی شدن پایان‌نامه‌ها از حرف تا عمل

همایون صفایی در گفت‌وگو با ایسنا ، در تعریف رشته زمین‌شناسی اظهار کرد: زمین‌شناسی از رشته‌های علوم پایه است و در پروژه‌های عمرانی مانند تونل‌سازی با مطالعه ساختار واحدهای لیتولوژیک (سنگ‌شناسی) به انجام پروژه‌های عمرانی کمک می‌کند.

وی با اشاره به کاربردهای زمین‌شناسی در رشته‌های گوناگون افزود: مهندسان عمران در پروژه‌های عمرانی باید از رشته زمین‌شناسی کمک بگیرند، زیرا توجه به نکات زمین‌شناسی سبب بروز مشکلات کمتری برای پروژه‌ها می‌شود. همچنین رشته زمین‌شناسی در کشف و استخراج مواد معدنی (از معادن فلزی و غیرفلزی که به شکل سطحی یا تونل زیرزمینی توسط مهندسان معدن انجام می‌شود) با رشته معدن ارتباط دارد. زمین‌شناسی در بحث طاقدیس‌های نفتی و مناطق دارای پتانسیل منابع هیدروکربن مثل نفت و… با حوزه نفت نیز در ارتباط است.

مدیرگروه زمین‌شناسی دانشگاه اصفهان درباره ارتباط نهادها با دانشکده اظهار کرد: دانشکده زمین‌شناسی در قالب پایان‌نامه‌های دانشجویی با سازمان صنعت، معدن و تجارت و در بحث پروژه‌های مستقل از دانشگاه با شرکت نفت همکاری می‌کند. این دانشکده همچنین درباره آب‌های زیرزمینی با شرکت آب منطقه‌ای و در مورد پروژه‌های عمرانی مانند ساخت سدها نیز با سازمان عمران و نوسازی در ارتباط است.

صفایی با بیان اینکه افراط و تفریط در حوزه پژوهش‌های علمی وجود دارد، خاطرنشان کرد: در برخی دانشگاه‌ها ارائه آمار بالای مقاله‌ها به عنوان پیشرفت علمی به حساب می‌آید، اما این امر کاملاً اشتباه است. پژوهش تکراری که سال‌ها قبل در خارج از ایران انجام شده، شاید برای جامعه و صنعت ایران مفید باشد؛ اما به معنای کاربردی شدن آن‌ها و ارتباط با صنعت نیست.

وی با اشاره به سیاست دانشگاه‌ها برای کاربردی کردن پایان‌نامه‌ها، اظهار کرد: سیاست دانشگاه‌ها باید حرکت به سمت کاربردی شدن پژوهش‌ها باشد، اما در عمل چنین نیست.

عضو هیات‌علمی گروه زمین‌شناسی دانشگاه اصفهان ادامه داد: اگر اعتماد متقابل میان صنعت و دانشگاه به وجود آید، مشکلات نیز رفع می‌شود. اعتمادسازی میان دو بخش صنعت و دانشگاه باید به تدریج ایجاد شود و به شکل دستوری به وجود نمی‌آید.

صفایی خاطرنشان کرد: در این زمینه مانند تمام مسائل باید فرهنگ‌سازی انجام شود، در حال حاضر حرکت‌هایی انجام شده؛ اما هنوز هم جای کار دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا