حذف 100 درصدی فلزات سنگین با دستگاه تصفیه پساب محققان کشور

علیرضا شیرزاد، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: اساس عملکرد دستگاه تصفیه آب، تخلیه الکتریکی میان دو الکترود است که محیطی پلاسمایی در آب تشکیل می‌دهد. الکترودها با ایجاد محیط پلاسمایی، نانو حباب‌هایی را در آب ایجاد می‌کنند که این حباب‌ها حامل الکترون هستند و قادرند الکترون را از یک الکترود به الکترود دیگر منتقل کنند.

وی تصریح کرد: این نانوحباب‌ها در مسیر خود زمانی که به مولکول‌های بزرگتر مانند مواد آلی و سایر مولکول‌های محلول در آب برخورد می‌کنند، دمای موضعی 5 تا 6 درجه سانتیگراد ایجاد می‌کند که موجب واپاشیدگی مولکول‌های آلی از یکدیگر می‌شود.

شیرزاد افزود: با واپاشیدگی مولکول‌های آلی،‌ سیستم‌های باز در ابعاد نانومتر ایجاد می‌شود که این امر زمینه تشکیل لجن را در پساب فراهم می‌کند و از این طریق به راحتی می‌توان مواد آلاینده را از آب جداسازی کرد.این محقق با تاکید بر این که تصفیه در این سیستم به صورت فیزیکی است، ادامه داد: مهمترین مزیت این روش تصفیه حذف 100 درصدی فلزات سنگین از پساب‌های صنعتی است.

شیرزاد با بیان این که این دستگاه قادر به جداسازی مواد آلی و نفتی از آب است، تنها ضعف این سیستم را ناتوانی در حذف برخی از نمک‌ها چون NaCl (کلرید سدیم یا نمک طعام) از پساب عنوان کرد.

مجری طرح، اضافه کرد: استفاده از این دستگاه موجب می‌شود که در مساحب ثابت، حجم تصفیه خانه‌ها را تا 12 برابر افزایش داد.وی عدم استفاده از مواد شیمیایی را از دیگر مزایای این سیستم عنوان کرد و اظهار داشت: از این دستگاه در دو اشل نیمه صنعتی در چرمشهر تبریز و صنایع کشمش و خشکبار بناب به بهره برداری رسیده که در پروژه چرمشهر قادر به جدا سازی کوروم از پساب‌های صنعتی بوده است.

شیرزاد از اجرای پایلوت صنعتی این سیستم در پتروشیمی تبریز خبر داد و گفت: این دستگاه در حال حاضر روزانه 100 مترمکعب پساب را تصفیه می‌کند و در حال ارتقای این سیستم برای تصفیه 100 مترمکعب در ساعت هستیم. به گفته این محقق، آب خروجی این دستگاه آب صنعتی است که مجددا می‌توان از آن در سیکل صنعتی استفاده کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا