خودروها عامل 80 درصد آلودگی هوای پایتخت هستند

 ولی آذروش تصریح کرد: تنها راه کاهش آلودگی هوا در شهر تهران انجام دقیق معاینه فنی تمامی خودروها و محدود کردن تردد خودروهای کاربراتوری در سطح شهر و رعایت قانون ممانعت از تردد خودروهای فرسوده است.

وی با اشاره به سهم 80 درصدی خودروها در آلودگی هوای شهر تهران تصریح کرد: از سه میلیون دستگاه خودروی مشمول معاینه فنی در پایتخت با سپری شدن هفت ماه از سال تنها 230 هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده اند.
به گفته ی وی افزون بر 80 درصد خودروها تهران فاقد معاینه فنی هستند و براساس آمار 27 درصد از مردودی خودروها مربوط به تست آلایندگی است.
آذروش با بیان اینکه در حدود 50 درصد از خودروهای کاربراتوری مراجعه کننده به مراکز از آزمون آلایندگی مردود می شوند خاطرنشان کرد: حدود 300 هزار دستگاه خودروی کاربراتوری در تهران آلودگی 20 برابری یک خودروی با استاندارد پایین یورو دو را تولید می کند.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با بیان اینکه عامل 45 درصد آلودگی پایتخت ناشی از تردد همین 300 هزار خودرو است تصریح کرد: بدون تردید اجرای هر طرحی که بتواند این تعداد 10 درصدی خودروها را ساماندهی کند در کاهش آلودگی هوا بسیار موثر خواهد بود.
وی در ارتباط با عدم اعمال قانون و جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی توسط پلیس گفت: هم اکنون افزون بر 70 درصد از ظرفیت مراکز معاینه فنی خالی است که با ادامه این روند و رخ دادن پدیده وارونگی هوا با وضعیت آلودگی شدید هوا روبرو خواهیم شد.
آذروش تاکید کرد: با اتصال هر چه زودتر پلیس به سامانه معاینه فنی شهر تهران می توان از بروز مشکلات پیشگیری کرد تا به صورت سیستماتیک و نرم افزاری جریمه های قانونی را اعمال کرد.
بنا به اظهار وی برخورد پلیس با خودروهای فاقد معاینه فنی می تواند تاثیر مستقیم در کاهش آلودگی هوا، روانی ترافیک و جلوگیری از توقف خودروها به علت نقص فنی در مسیرها شود.
دبیر معاینه فنی کلانشهرهای کشور در خصوص وضعیت سلامت کارکرد مراکز معاینه فنی نیز گفت: بیش از 70 درصد خودروهای کشور در مراکز مکانیزه معاینه فنی مراحل را می گذرانند.
وی همچنین در خصوص مراکز دیگر با توجه به راه اندازی سیستم یکپارچه سامانه ملی سیمفا توسط وزارت کشور و اصلاحاتی نظارتی در آیین نامه اجرایی معاینه فنی در به زودی مشکلات در این حوزه برطرف خواهد شد خاطر نشان کرد: هم اینک از 438 مرکز معاینه فنی در سطح کشور 398 مرکز به سامانه ملی وصل شده و نتایج آزمون به صورت سیستماتیک وارد سامانه می شود به این ترتیب هیچ خودرویی بدون حضور فیزیکی نمی تواند گواهی معاینه فنی دریافت کند.
وی با بیان اینکه سلامت کارکرد مراکز معاینه فنی در سطح کشور به حد قابل قبولی رسیده است تاکید کرد: به همین خاطر ستاد معاینه فنی خودروهای تهران آمادگی پذیرش خودروهایی که خارج از مراکز 14 گانه تحت نظارت شهرداری تهران معاینه فنی دریافت کرده اند اقدام و به صورت رایگان در صورت قبولی در آزمون ها گواهی معاینه فنی صادر می شود.
به گفته آذروش این مسئله نیز تا آماده شدن سامانه ملی معاینه فنی برای حصول اطمینان خاطر پلیس برنامه ریزی شده است.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران افزود: بدون تردید اجرایی شدن معاینه فنی که نقش بسیار بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارد به همکاری جدی پلیس نیازمند است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا