افزایش یک درجه ای دما کاهش 15 درصدی بارندگی را به دنبال دارد

پرفسور بهلول علیجانی روز چهارشنبه در همایش تغییرات اقلیمی و بحران آب در زنجان با اشاره به اینکه منابع علمی مختلف جهان افزایش دمای زمین و حتی منطقه خاورمیانه را مطالعه کرده اند، افزود: بر این اساس تا سال 2050 در کشور ایران نیز حدود دو درجه افزایش دما رخ خواهد داد.
وی یادآوری کرد: آنچه مسلم به نظر می رسد افزایش دما در سال های بعد به وقوع خواهد پیوست و به عبارتی دیگر تغییر اقلیم اتفاق خواهد افتاد.
علیجانی با تاکید بر اینکه اگر تا سال 2050 دو درجه افزایش دما در ایران به وقوع بپیوندد 30 درصد کاهش بارندگی خواهیم داشت، ابراز کرد: اگر تغییرات اقلیم کنونی ادامه یابد مشکلات به مراتب بدتری بوجود می آید و به ویژه در حوزه آب تاثیر گذار خواهد بود.
بنیانگذار علم اقلیم شناسی ایران ادامه داد: اگر به تاریخ کره زمین مراجعه کنیم به این نتیجه می رسیم که تغییرات دما منحصر به امروز نیست و به طور متناوب وجود داشته است.
وی ابراز کرد: افزایش دما به دلیل تاراج بشر از جنگل ها صورت گرفت و به نوبه خود به نابودی پوشش گیاهی منجر شده است و این وضعیت در اروپا به دلیل مصرف سوخت های فسیلی است.
** علت اصلی تغییر اقلیم افزایش گاز کربنیک است 
علیجانی در ادامه با بیان اینکه علت اصلی تغییر اقلیم افزایش گاز کربنیک بوده و میزان این گاز در اوایل قرن بیستم 280 پی پی ام بوده در حالیکه اکنون به 400 پی پی ام رسیده است، بیان کرد: گاز کربنیک خاصیت گلخانه ای دارد و نمی گذارد انرژی زمین به بیرون هدایت شود.
وی اظهار کرد: برخی ها معتقدند افزایش گاز کربنیک به بالای 400 پی پی ام موجب بی تحملی گونه های جانوری می شود و در نهایت آنها از بین می روند.
** برای تغییرات اقلیمی آماده باشیم
رئیس قطب علمی تحلیل فضایی مخاطرات محیطی با بیان اینکه تغییر اقلیم با بی نظمی مترادف است و مشکل ما بی نظمی آب و هوایی است، ادامه داد: یعنی حالت های مختلف زیادی مانند تابستان گرم و زمستان های سرد به وقوع می پیوندد و مشکلاتی را به دنبال دارد.
وی اظهار کرد: بی نظم اقلیمی تغییرات متعددی مانند آتش سوزی و سیل گسترده را به همراه دارد و ما باید برای حوادث احتمالی آمادگی و برنامه ریزی داشته باشم.
علیجانی افزود: تغییر اقلیم موجب می شود زمانیکه هوا گرم می شود حرارت زمین زیاد شده و این به نوبه خود آلودگی هوا و انواع آلاینده ها را افزایش می دهد و خشکسالی بیشتری نیز رخ می دهد.
بنیانگذار علم اقلیم شناسی ایران با بیان اینکه هم اکنون 85 درصد منابع آب زیرزمینی کشور تمام شده است، ادامه داد : مصرف بی رویه آب در محصولات کشاورزی پر مصرف مانند هندوانه از علل بحران آب است و با این تفاسیر و بحران آب کنونی مردم در سال 1400 باید منتظر کوپن آب باشند.
وی بر لزوم مدیریت مصرف به جای مدیریت تامین تاکید کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا