کیفیت محصولات کشاورزی با افزایش دی اکسید کربن کاهش می یابد

چنانچه طبق انتظار سطح دی اکسید کربن افزایش یابد محصولات اصلی مانند گندم، جو و سیب زمینی مواد مغذی کمتری خواهند داشت.محققان دانشگاه کالیفرنیا در آمریکا با انجام یک مطالعه میدانی نشان دادند که محصولات گندم در شرایط افزایش سطح دی اکسید کربن کارایی کمتری در تبدیل نیترات به پروتیین دارد. پیش از این نیز مطالعات نشان داده بودند که دی اکسید کربن مانع جذب نیترات در گیاهان می شود اما این اولین بار است که نشان داده شده محصولات زراعی که به صورت دسته جمعی رشد می کنند با افزایش سطح دی اکسید کربن قادر به تبدیل نیترات به پروتیین نیستند.

آرنولد بلوم که ریاست این مطالعه جدید را بر عهده داشت، می گوید: کیفیت غذا تحت افزایش دی اکسید کربن اتمسفر که اکنون در حال تجربه آن هستیم کاهش می یابد.

وی افزود: چند دلیل برای این کاهش ارائه شده است اما این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد افزایش سطح دی اکسید کربن مانع تبدیل نیترات به پروتیین در محصولات زراعی می شود که در حجم وسیع رشد می کنند.

بلوم و همکارانش تخمین می زنند که در دهه های پیش رو پروتیین موجود در گندم، برنج و سایر دانه ها که برای مصرف انسان مورد استفاده قرار می گیرند حدود سه درصد کاهش می یابد.به گزارش سایت پزشکان بدون مرز،در این مطالعه که در مجله Nature Climate Change منتشر شده است، دانشمندان تخمین می زنند که با تداوم روند گرم شدن هوا ثمره محصولات در هر دهه دو درصد کاهش خواهد یافت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا