تیم سری گوگل به دنبال ساخت باتری‌های بادوام

اواخر سال 2012 یک تیم به رهبری رامش بهارواج، کارشناس باتری سابق شرکت اپل به آزمایش باتری‌هایی پرداخت که توسط شرکت‌های دیگر تولید شده بودند. این باتری‌ها برای دستگاههای ساخت گوگل مورد استفاده بودند. یک سال بعد این گروه به جستجو برای فناوری‌های باتری پرداخت که توسط خود گوگل تولید شود.

این تیم کوچک تنها چهار عضو دارد که بخشی از آزمایشگاه تحقیقاتی گوگل ایکس به شمار می‌رود.در سال‌های اخیر، گوگل وارد صنایع مختلفی مانند مراقبت‌های بهداشتی، حمل‌ونقل، ارتباطات و رباتیک شده است که نیاز آن به باتری‌های کارآمد را افزایش داده است. دو سال پیش، لری پیج، مدیرعامل گوگل اظهار کرد که طول عمر باتری دستگاههای تلفن همراه به یک نگرانی بزرگ تبدیل شده است، بدان معنی که پتانسیل ابداع باتری‌های بهتر وجود دارد.

 

بهارواج به مدیران صنایع خاص نشان داده که حداقل 20 پروژه گوگل از باتری استفاده می‌کنند. در میان این پروژ‌ها می‌توان به خودروی خودران گوگل اشاره کرد که با تکیه بر باتری‌های الکتریکی حرکت می‌کند. عینک گوگل نیز دستگاه دیگری است که طول عمر باتری آن بسیار کوتاه است. پروژه دیگری که از نانوذرات برای تشخیص بیماری استفاده می‌کند نیز بر دستگاههای نظارتی کوچکی تکیه دارد که نیروی آن‌ها با باتری تامین می‌شود.

تنها گوگل نیست که به دنبال انجام ارتقا در فناوری‌های کنونی باتری است. شرکت‌های تسلا، اپل و آی‌بی‌ام نیز تحقیقاتی را با این هدف آغاز کرده‌اند. اما این تحولات بویژه در مقایسه با جهش‌های بزرگی که در زمینه بهره‌وری نیمه‌رساناها انجام شده، تدریجی هستند.

جدیدترین تحولات در فناوری‌های باتری نوید‌دهنده دستاوردهای بهتری هستند؛ در حال حاضر تحقیقات در زمینه باتری‌های غشای نازک جامد در حال انجام است که به انتقال جریان از میان ماده جامد بجای مایع برای ایمنتر و کوچکتر کردن آن‌ها می‌پردازند. در حالیکه این باتری‌ها برای دستگاههای کوچک سودمند خواهند بود، هنوز مشخص نیست که تولید عمده آن‌ها ارزان باشد.

به گزارش مهر، محققان گوگل در حال بررسی برای تولید باتری‌های لیتیوم یونی مورد استفاده کنونی و باتری‌های حالت جامد مذکور برای استفاده در دستگاههای مصرفی مانند عینک گوگل هستند. با پیشرفت گوگل در پروژه‌های مختلف، این شرکت باید اطمینان یابد که توسعه فناوری‌های باتری نیز در کنار آن ادامه باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا