صدور مجوز کشت انبوه پنبه تراریخته در سال جاری

به گزارش ایسنا، دکتر بهزاد قره یاضی در نشستی با خبرنگاران در خصوص روند پیگیری کشت انبوه محصولات کشاورزی تراریخته در کشور گفت: 20 لاین برنج تراریخته با رعایت مقررات ایمنی زیستی در سال ۹۳ به صورت آزمایشی در سه استان کشور کشت شد و پنبه مقاوم به آفت نیز به صورت آزمایشی در سه استان مختلف – مناطقی از میناب، گلستان و ورامین – کشت شده است. در زمینه سیب زمینی تراریخته هم چهار لاین امیدبخش داریم که امیدواریم کشت گلخانه‌یی و مزرعه‌یی آزمایشی این محصول را هم امسال آغاز کنیم.

وی با اشاره به حمایت قاطع دولت تدبیر و امید و خصوصا شخص رییس جمهور از توسعه زیست فناوری و مهندسی ژنتیک در کشور و تحولات مثبت مدیریتی صورت گرفته در این حوزه از تصویب لغو ایین نامه اجرایی قانون ملی ایمنی زیستی که در آخرین روزهای دولت قبل به همراه چند آیین نامه و بخشنامه دیگر از سوی معاون اول رییس دولت دهم ابلاغ شده بود اظهار داشت: شورای ملی ایمنی زیستی در جلسه اخیر خود به ریاست معاون اول رییس جمهور این آیین نامه بازدارنده را که مصوب هیچ دستگاهی نبود و به صورت فله‌یی در پایان دوره دولت قبل از سوی رحیمی ابلاغ شده بود ملغی اعلام کرد و به زودی با تصویب بخش‌نامه ای جدید در زمینه تولید محصولات تراریخته زمینه بررسی تقاضاها برای رهاسازی و تجاری سازی محصولات تراریخته آغاز می شود و به یاری خدا برای اولین بار پس از سال 1383 که مجوز تجاری سازی برنج تراریخته اخذ شد، مجوز رهاسازی محصولات تراریخته دیگر در کشور صادر خواهد شد.

مجری طرح تولید نخستین گونه برنج تراریخته مقاوم به کرم ساقه خوار که با مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست دولت اصلاحات و پس از آن با مخالفت دولت های نهم و دهم بیش از یک دهه از کشت آن در کشور جلوگیری شده است در خصوص وضعیت کشت برنج تراریخته در دنیا گفت: برنج تراریخته اولین بار در ایران تولید شد و پس از آن فقط در کشور چین در سطح آزمایش های مزرعه‌یی بزرگ کشت شده و هنوز کشور دیگری نتوانسته برنج تراریخته را کشت کند. البته شاید عمده دلیل عدم تولید برنج تراریخته در کشورهای دیگر بی رغبتی شرکتهای بزرگ به تولید این محصول باشد که برخلاف محصولاتی مثل ذرت تراریخته که از ارقام هیبرید بوده و کشاورزان هر سال باید بذر آن را از شرکت خریداری کنند، بذر برنج تراریخته پس از یک بار کشت در اختیار کشاورز خواهد بود و می تواند برای تامین بذر مورد نیاز سال بعد از کشت سال قبل استفاده کند؛ لذا تولید برنج تراریخته برای بخش خصوصی مقرون به صرفه نیست و وظیفه دولتهاست که نسبت به توسعه این قبیل محصولات اقدام کنند.

قره یاضی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای کشت برنج تراریخته در کشور قانونا نیازی به اخذ مجوز مجدد نداریم ولی با توجه به بحث هایی که از سوی فناوری هراسان و مخالفان توسعه فناوری زیستی در بخش کشاورزی کشور طی سالهای گذشته مطرح شده برای رفع هرگونه ابهامی نسبت به دریافت مجدد مجوز برای کشت برنج تراریخته هم اقدام می کنیم.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اخذ مجدد مجوز رهاسازی برنج تراریخته تا پایان امسال یا اوایل سال آینده اظهار داشت: با دریافت مجوز به تدریج تولید بذر مورد نیاز کشت انبوه برنج تراریخته را آغاز می کنیم.

رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به گسترش روزافزون کشت محصولات تراریخته در مناطق مختلف دنیا گفت: در حال حاضر ارقام مختلف محصولات تراریخته از ذرت و کلزا و سویا و یونجه تا بادمجان و خربزه درختی در کشورهای مختلف از جمله آمریکا، کانادا، ژاپن و شش کشور اروپایی – در راس آنها اسپانیا با 118 هزار هکتار زمین زیرکشت – تولید می شوند و مجوز مصرف این محصولات در کل اتحادیه اروپا صادر شده است.

وی در خصوص ویژگی های پنبه تراریخته تولیدی در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی نیز گفت: این پنبه ضمن این که کشاورزان را از سم پاشی مزارع بی نیاز می کند، عملکرد کشت را نیز ارتقا می دهد.

قره یاضی در ادامه با اشاره به این که براساس گزارش تحقیق و تفحص مجلس درباره عدم اجرای قانون ایمنی زیستی، برخی دستگاه‌های اجرایی متخلف به دادگاه احضار شده اند، اظهار داشت: تحقیق و تفحص مجلس ناظر به عملکرد دولت دهم بوده و گزارش تحقیق و تفحص در اوایل دولت یازدهم ارائه شده است. تخلفات در حال حاضر در شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت در حال بررسی است. براساس تحقیق و تفحص صورت گرفته و طبق بررسی انجمن‌های علمی این حوزه، سالانه بیش از سه تا پنج میلیارد دلار ذرت، سویا و برخی دیگر از اقلام کشاورزی تراریخته به کشور وارد شده که دولت قبل هیچ گونه کنترل و ممانعتی در قبال واردات این محصولات نداشته و در مقابل مانع از کشت محصولات تراریخته در یک وجب از اراضی زراعی کشور شده است. سیاست دولت یازدهم این است که هم واردات و هم تولید تراریخته ها منوط به دریافت مجوز باشد و در عین حمایت از تولید داخلی آنها جلوی عرضه بدون مجوز هر گونه محصول تراریخته گرفته شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا