وسعت جنگل های شمال به 1.9 میلیون هکتار کاهش یافته است

 محمد درویش در همایش آب، پسماند و بهداشت محیط در کانون جوانه های کاشان اظهار داشت: 800 هکتار از جنگل های باقی مانده نیز مخروبه است.
وی از هیرکانی به عنوان دیرینه ترین رویشگاه گیاه نه تنها در ایران بلکه در جهان نام برد و افزود: بسیاری از اکولوژیست ها و گیاه شناسان جهان آرزوی داشتن چنین اکولوژی را دارند، اما ما نه تنها قدر آن را نمی دانیم بلکه آن را به زباله دان تبدیل کرده ایم.
وی خاطرنشان کرد: خلیج فارس هم اکنون به آلوده ترین آبگیر کره زمین تبدیل شده است.
درویش ادامه داد: حرمت خلیج فارس را نباید فقط در حفظ پسوند آن بدانیم، بلکه باید بکوشیم تا از آلودگی آب خلیج فارس نیز جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه ایران با بحران شدید آب روبرو است، تصریح کرد: ضایعات بخش کشاورزی ایران شش برابر استاندارد جهانی است، به این معنا که حدود 27 میلیارد مترمکعب آب سالانه در این بخش مصرف می شود اما به علت بسته بندی های نامناسب، تولیدات غذایی آن در عمل بدست مصرف کننده واقعی نمی رسد.
بگفته وی عمق آب تالاب بندر انزلی نیز خیلی کاهش یافته و در بیشتر جاهای آن نمی توان قایقرانی کرد و زباله ها تمام وجود آن را فرا گرفته است.
مدیرکل آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: میزان نشست زمین در پایتخت هم به علت برداشت بی رویه آب به 90 برابر شرایط بحرانی رسیده است.
وی همچنین وجود فیلتر و ضایعات سیگار در ایران را فوق العاده خطرناک و چهره ای غم انگیز برای طبیعت دانست و گفت: سالانه یک تا دو میلیارد مترمکعب آب ناشی از تزریق آرسنیک موجود در سیگار نمی توان از آن بهره برداری کرد.
درویش افزود: این مهم یعنی اینکه دو برابر کلان شهری به وسعت تهران که حدود 30 میلیون نفر از آب شرب آن استفاده می کنند به علت ضایعات سیگار رها شده است.
به گزارش ایرنا،مدیر کل آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: در کدام مقطع تاریخی سراغ داریم که همزمان همه تالاب های مرکزی از بین رفته باشد؟ افت سطح آب های زیرزمینی به بیش از دو متر رسیده باشد و 90 درصد از اندوخته های جانوری را نیز از دست داده باشیم؟
وی همچنین تصریح کرد: در کدام دوره از تاریخ سراغ داریم که بطور همزمان شمار جانوران اعم از بز، کل، آهو، جبیر، قوچ، میش و گوزن به کمتر از 110 هزار راس رسیده و 18 میلیون راس بلوط در زاگرس خشک شده باشد؟
وی یادآور شد: ما آخرین نسلی هستیم که می توانیم ایران را از این وضعیت بحرانی نجات دهیم و اگر این کار را انجام ندهیم در برابر نسل آینده شرمنده خواهیم شد.
وی همچنین گفت: ما باید برای حفظ محیط زیست بنحوی عمل کنیم که پاسخگوی نسل آینده باشیم.
این همایش به همت جمعیت کویر سبز کاشان از سازمان های مردم نهاد این شهرستان برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا