نظارت بر عملکرد مغز با الکترودهای انعطاف پذیر

الکترود هایی که در حال حاضر از آنها برای نظارت بر مغز استفاده می شود از مواد جامدی ساخته شده اند که اغلب منجر به آسیب رسیدن به بافتی که در آن قرار دارند، می شوند. محققان به تازگی موفق به ساخت نوع جدیدی از الکترود ها شده اند که می توانند این مشکل را حل کنند.

بهترین راه اندازه گیری سیگنال های مغزی این است که بتوان الکترود ها را مستقیما در مغز قرار داد؛ اما دستگاه هایی که در حال حاضر برای این کار ساخته شده اند کاملا جامد و غیر منعطف هستند و البته در صورت منعطف بودن نیز قطعات سفت و جامدی در خود دارند. زمانی که این دستگاه ها در مغز قرار داده می شوند، ممکن است به بافت های اطراف خود ساییده شوند و به آرامی آنها را تخریب کنند. این امر تنها یکی از مشکلاتی است که بر سر راه نظارت بلند مدت بر فعالیت های مغز افراد قرار دارد.

به تازگی محققان دانشگاه لاند در سوئد موفق به ساخت الکترود های انعطاف پذیری شده اند که می توانند این مشکلات را حل کنند. این الکترود ها که از جنس فلز طلا ساخته شده اند، تنها 10 میکرون ضخامت دارند. الکترود های یاد شده با استفاده از برش لیزری به این شکل در آمده اند و با استفاده از پلیمری به نام پاریلین سی (parylene C) عایق بندی شده اند. محققان برای این که بتوانند این الکترود ها را در مغز جای دهند آنها را با نوع خاصی از ژلاتین پوشانده اند. لازم به ذکر است که این سازه ها در عین انعطاف پذیری تا حدی سفت هستند که بتوان آنها را به راحتی وارد مغز کرد.

متخصصان فعال در این تیم تحقیقاتی درباره نتایج پژوهش خود بیان کرده اند که این الکترود های جدید توانسته اند درک آنها از وقایع رخ داده در مغز را بالا ببرند و در ایجاد درمان های موثرتری برای بیماری های نظیر پارکینسون نقش مهمی داشته باشند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا