سالمندان بیش از 8.3 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند

مدیر گروه آموزشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی از برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی و چهارمین کنگره ملی بررسی مسائل سالمندی در ایران و جهان از 22 مهرماه خبر داد و گفت: در این کنگره که با حضور وزیر بهداشت برگزار خواهد شد آخرین یافته‌های محققان در حوزه سالمندی بحث و بررسی خواهد شد.

 دکتر رضا فدای وطن در نشستی با خبرنگاران با بیان این که تاکنون سه کنگره ملی در حوزه سالمندی برگزار شده است،‌ افزود:‌ چهارمین دوره از این کنگره به صورت بین‌المللی از سوی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار می شود.

وی با بیان این که در این کنگره 15 سخنران از کشورهایی چون فرانسه، سوئیس،‌ پرتغال، هند، اوگاندا، روسیه و ژاپن دعوت شده‌اند،‌ اظهار داشت: از آنجایی که اولویت ما برای دعوت از محققان خارجی،‌ ایرانیان مقیم خارج بوده از این رو از این تعداد محقق، پنج محقق از میان ایرانیان مقیم خارج هستند.

فدای وطن با اشاره به تعداد مقالات ارسال شده در این دوره از کنگره، خاطر نشان کرد: تعداد 336 مقاله به سایت کنگره ارسال شده است که از این تعداد 94 مقاله به صورت ارائه شفاهی و 165 مقاله به صورت ارائه پوستر پذیرش شده است.

به گفته دبیر علمی اولین کنگره بین‌المللی و چهارمین کنگره ملی بررسی مسائل سالمندی در ایران و جهان در این کنگره در خصوص موضوعاتی چون مسایل جسمی، روانی و اجتماعی سالمندان، مراقبت‌های سالمندی، سلامت شناختی عاطفی،‌ سبک زندگی، درمان‌های دارویی، سلامت اجتماعی و اقتصادی، توانبخشی در سالمندان،‌ سلامت سالمندی و کیفیت زندگی سالمندی بحث و تبادل نظر خواهد شد.

وی زمان آغاز این کنگره را روز چهارشنبه 22 مهرماه در محل دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ذکر کرد و گفت: این کنگره با حضور وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی و رییس سازمان بهزیستی برگزار خواهد شد.

مدیر گروه آموزشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با تاکید بر این که این کنگره تا روز جمعه 24 مهرماه ادامه دارد، خاطر نشان کرد: در این کنگره در تلاش هستیم تا آخرین یافته‌های محققان را در اختیار مسوولان اجرایی کشور قرار دهیم تا بر اساس آن راهکارهایی برای بهبود زندگی سالمندان ارائه شود.

در این نشست، همچنین، دکتر احمدعلی کامرانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به نیازها و مشکلات جمعیت سالمند کشور، گفت: به طور کلی سالمندی به سه دوره 65 تا 75 سال، 75 تا 90 سال و 90 سال به بالا تقسیم بندی می‌شود که هر دوره دارای نیازهای متفاوتی خواهند داشت.

وی 65 تا 75 سال را بر اساس تعاریف سازمان بهداشت جهانی سالمندی جوان دانست و افزود: در این گروه مسایلی چون بازنشستگی،‌ دعوت به همکاری و ادامه مشارکت‌های اجتماعی مطرح است و در بسیاری از کشورها به عنوان نیروی انسانی با تجربه دعوت به همکاری می‌شود.

کامرانی، سن 75 تا 90 سال را سالمندی متوسط عنوان کرد و اظهار داشت: سن 90 سال و بالاتر سالمندان سالمند هستند که نیاز به حمایت‌های پزشکی و توانبخشی دارند که برای برخورد با این افراد نیاز به نیروی انسانی متخصص داریم.

عضو هیات علمی دانشگاه بهزیستی و توانبخشی با تاکید بر این که بیش از 8.3 درصد جمعیت کل کشور سالمند (بیش از 60 سال) هستند، گفت: سالمندان علاوه بر آن که می‌توانند از خدمات درمانی عمومی استفاده کنند باید قادر به بهره گیری از خدمات بخش‌های ویژه سالمندی بیمارستان‌ها باشند. بیمارستان توانبخشی رفیده وابسته به دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بخش سالمندی با 18 تخت راه اندازی کرده است تا به موضوعات مرتبط با توانبخشی سالمندی و طب سالمندی به صورت تخصصی پرداخته شود.

این فلوشیب سالمندی با تاکید بر ضرورت آموزش در مراقبان سالمندان خاطر نشان کرد: در راستای تفاهم نامه‌ای که با سازمان بهزیستی انجام دادیم، به آنها پیشنهاد دادیم که مراقبان سالمندان دوره‌های آموزشی 100 ساعته را بگذرانند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا