موشک فالکون سرانجام پرتاب شد

به گزارش ایسنا، پرتاب موشک فالکون 9 پیش از این دوبار بدلیل وزش باد شدید و بارش شدید باران لغو شده بود؛ این موشک سرانجام درساعت 23:30 به وقت گرینویچ (02:33 بامداد پنجشنبه 23 بهمن) از پایگاه نیروی هوای کیپ‌کاناورال در فلوریدا به فضا پرتاب شد.

این موشک حامل ماهواره 340 میلیون دلاری DSCOVR است که برای نظارت بر توفان‌های خورشیدی خطرناک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این ماهواره در مسیر حدود 1.6 میلیون کیلومتری بسمت خورشید و منطقه لاگرانژ، سفر 110 روزه‌ای را در پیش دارد که می‌تواند اطلاعات ارزشمندی درخصوص فعالیت خورشید در اختیار محققان قرار دهد.

ماهواره DSCOVR همچنین دارای دو حسگر برای نظارت بر مسیر گرد و غبار آتشفشان‌ها، اندازه‌گیری لایه ازن، نظارت بر خشکسالی، وقوع سیلاب و آتش‌سوزی‌های جنگلی است.

اسپیس‌ایکس در ساعات پایان شمارش معکوس برای پرتاب موشک فالکون 9، دومین برنامه فرود موشک بر روی پلت‌فرم دریایی را لغو کرد؛ هدف از این آزمایش تولید فناوری موشک‌های قابل استفاده مجدد عنوان شده است که می‌تواند بطور چشمگیری هزینه سفرهای فضایی را کاهش دهد.

همچنین کپسول باری «دراگون» شرکت اسپیس‌ایکس نیز با 1814 کیلوگرم بار شامل آزمایشات علمی و تجهیزات از جمله دو قطعه معیوب از لباس فضانوردی روز چهارشنبه 11 فوریه (22 بهمن) از ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)‌ جدا شد و پس از یک سفر فضایی چند ساعته، با چتر نجات در اقیانوس آرام فرود آمد.

محققا ناسا قصد دارند پیش از پیاده‌روی فضایی فضانوردان ناسا در اواخر ماه جاری میلادی، علت بروز نقص در دو قطعه لباس فضانوردی را مشخص کنند.