به کارگیری یک الگوریتم برای تنظیم خودکار نیروی مورد نیاز پای مصنوعی

زمانی که فردی قرار است از پای مصنوعی فعال استفاده کند، کارشناس ساخت اندام مصنوعی باید این پا را برحسب شرایط فیزیکی وی بسازد، زیرا افراد از نظر اندازه و قدرت متفاوت هستند. 

برنامه تهیه شده برای پاهای مصنوعی فعال به نحوی است که زاویه مفاصل مصنوعی -زانو یا مچ پا- در حین راه رفتن، حرکت عادی مفاصل یک شخص سالم را تقلید می کنند.

در فرآیند متعارف تنظیم پای مصنوعی، کارشناسان مربوطه سیستم پای مصنوعی فعال را به نحوی تنظیم می کنند که نیروی مورد نیاز را برای بازآفرینی حرکت عادی مفاصل در حین راه رفتن وارد کند.

اما تغییر وزن افراد یا نحوه راه رفتن او می تواند بر توانایی پای مصنوعی برای بدست آوردن زاویه 'طبیعی' مفصل تاثیر گذارد، به طوری که به تنظیم مجدد این اندام مصنوعی که امری زمان بر و پرهزینه است، نیاز پیدا می شود. 

محققان برای رفع این مشکل الگوریتمی ابداع کرده اند که می تواند در نرم افزار هر پای مصنوعی فعال بکار رود و به طور خودکار میزان انرژی مورد نیاز یک پای مصنوعی را برای راه رفتن راحت بیمار تنظیم کند.

این الگوریتم نه تنها راه رفتن را برای بیمار راحت تر می کند، بلکه به عضو مصنوعی امکان می دهد خود را بر اساس تغییر شرایط بازتنظیم کند.

برای مثال این الگوریتم می تواند زمانی که بیمار یک چمدان سنگین را در فرودگاه حمل می کند، انرژی بیشتری را برای پای مصنوعی فراهم سازد.

سیستم یاد شده براساس زاویه زانوی مصنوعی در حین راه رفتن کار می کند. 
به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، این مطالعه در نشریه Annals of Biomedical Engineering منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا