کشف روش درمان ژنتیکی دیابت نوع 2

پژوهشگران در آخرین تحقیقات خود یک کلید قطع و وصل (dimmer switch) ترشح انسولین را شناسایی کردند که به نظر می رسد  ابتلا به دیابت نوع دو را به تاخیر می اندازد .

در همین رابطه پاتریک مک دونالد (Patrick MacDonald) از دانشگاه آلبرتا (University of Alberta) کانادا از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی با کمک همکارانش، سلول های جزایر لانگرهانس نود و نه نفر از اهدا کنندگان عضو را مورد بررسی و آزمایش قرار داد و موفق به شناسایی یک مسیر مولکولی جدید شد که میزان انسولین تولید شده توسط سلول های لوزالمعده یا همان سلول های جزایر لانگرهانس مدیریت می شود . در واقع یک کلید قطع و وصل (dimmer switch) ترشح انسولین وجود دارد که با توجه به مقدار و زمان معین به تنظیم ترشح انسولین می پردازد .

پاتریک مک دونالد در توضیحات خود در رابطه با این کلید و بیماری دیابت نوع دو می گوید: « به نظر می رسد که در بیماری دیابت نوع دو این کلید از بین می رود . البته می توان آن را در این بیماران ترمیم کرده و باعث شد تا کلید مذکور دوباره به کنترل و تنظیم ترشح انسولین بپردازد. »

او در ادامه افزود : « درک عملکرد و مکانیزم سلول های جزایر لانگرهانس در لوزالمعده که انسولین تولید می کنند، چگونگی کارکرد آن ها و یا چگونگی تخریب شدنشان می تواند به ایجاد روش های درمانی ، به تاخیر انداختن آن و یا حتی پیشگیری بیماری دیابت نوع دو کمک کند . »

امکان بازیابی و تعمیر این کلید قطع و وصل (dimmer switch) در سلول های جزایر لانگرهانس ممکن است که در سطح مولکولی ثابت شده باشد با این حال پیدا کردن راهی برای برگرداندن این یافته ها در استفاده بالینی می تواند چندین دهه به طول انجامد .

پاتریک مک دونالد در پایان گزارشش به این نتیجه می رسد که به طور کامل مطمئن نیست که این یافته برای متوقف ساختن دیابت نوع دو کافی باشد یا نه اما می داند که در هر صورت با انجام این مطالعات و شناسایی این کلید تنظیم ترشح انسولین ، یک گام بزرگ در این جهت برداشته شده است .

لازم به تذکر است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله تحقیقات بالینی (Journal of Clinical Investigation) به چاپ رسیده و در دسترس است . جهت مشاهده متن کامل این مقاله در زورنال فوق ، اینجا را کلیک کنید .