احتمال آلودگی شیمیایی ریزگردهای کشور همسایه

بروز پدیده ریزگرد علاوه بر اینکه مشکلات متعدد اجتماعی و اقتصادی برای کشور به همراه دارد اما بیشترین اثر آن بر سلامت شهروندان است. به گفته پزشکان بسیاری از بیماری های تنفسی، قلبی، حساسیت های چشمی و… در اثر ورود ریزگردها به بدن اتفاق می افتد.

از آنجاکه تاکنون راهکار علمی موثری برای مهار ریزگردهای برخاسته به هوا ارایه نشده است، کارشناسان بر این باورند که بهترین راه مقابله با این پدیده، پیشگیری از وقوع آن است که آن هم در گروی حفظ محیط زیست، منابع آبی و نیز جلوگیری از گسترش بیابان ها و شوره زارهاست.

علی کائیدی؛ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: در حال حاضر معضل ریزگردها در کشور ما منحصر به فصل های گرم سال نیست بلکه در بعضی مناطق از جمله حوزه انتخابیه من (لرستان) در ماه هایی از زمستان هم ریزگرد داریم.

وی افزود: ریزگردها دو منشا دارند؛ یکی منشا خارجی و دیگری منشا داخلی. در مورد منشا خارجی با توجه به بیابانی شدن مناطقی از عراق و عربستان، ریزگردهایی در طول سال از این مناطق وارد کشور می شوند. برای مدیریت این موضوع می بایست یک وفاق و همت بین المللی به وجود بیاید تا از طریق همکاری های منطقه ای و با کمک مراجع بین المللی حفاظت محیط زیست، این معضل رفع شود. ما باید به سراغ دولت ها، سازمان های حفاظت از محیط زیست و انجمن های طرفدار محیط زیست برویم و آنها را قانع کنیم که در این زمینه مشارکت کنند.

کائیدی خاطرنشان کرد: اما در بعد داخلی همین استان تهران را در نظر بگیرید. من دیده ام که گاهی یک باد می آید و ریزگردها به شهر هجوم می آورند. خب علت آن چیست؟ ما منابع آبی سطحی و زیرزمینی را به دست خودمان نابود کردیم. آبی که در طی میلیون ها سال در سفره های زیرزمینی ذخیره شده بود، با مدیریت نادرستی که اعمال کردیم در عرض 50 سال تخلیه شده است. چشمه ها خشک شد، سطح سفره های آب زیرزمینی پایین رفت، زمین ها شور و متخلخل شدند. در نتیجه با وزیدن یک باد، گرد و غبار به هوا بلند می شود.   

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: غلبه بر معضل ریزگردها کار دشواری است و به یک عزم و همت ملی نیاز دارد. ما باید به عقب برگردیم و خطاها را اصلاح کنیم. ریشه این مشکلات به عدم مدیریت از دهه 40 تا الان باز می گردد.

وی با اشاره به مخاطراتی که ریزگردها برای سلامت شهروندان به دنبال دارد، گفت: برخی از این ریزگردها از عراق می آید و به دلیل جنگ هایی که در سال های گذشته در این کشور رخ داده، ممکن است آلودگی هایی به همراه داشته باشد. به هرحال بمب های شیمیایی که در این کشور ریخته شده ممکن است منشا آلودگی هایی باشد.

کائیدی ادامه داد: همانطور که از نام ریزگرد برمی آید، این مواد می تواند وارد ریه افراد شود و ایجاد فیبروز ریه کند و مشکلات خونی و قلبی و نیز خارش چشم به وجود بیاورد. وجود ریزگردها در بدن بیش از همه مشکلات تنفسی و ریوی را تشدید می کند. الان در منطقه خوزستان به شهروندان هشدار می دهند که در مواقع بروز ریزگرد از خانه ها خارج نشوید.

وی در پایان یادآور شد: تاکنون آمار دقیقی در مورد میزان گسترش بیماری ها در اثر پدیده ریزگرد ارایه نشده است اما آنچه مسلم است این موضوع در تشدید بیماری ها موثر بوده است.   

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا