یافته های جدید از عوامل تاثیرگذار بر گرمایش زمین

در گذشته محققان حدس هایی از ارتباط بین انتشار گاز های گلخانه ای و آب شدن یخ های قطب ها بیان کرده بودند ولی هیچ دلیل قانع کننده ای برای اثبات آن نداشتند.

دکتر فرانس جان از محققان بخش علوم محیط زیست دانشگاه لاند می گوید: تغییر در اقیانوس قطبی، اکوسیستم مناطق دور را تحت تاثیر قرار می دهد. هنگامی که اقیانوس قطبی از یخ تشکیل شده است، بخش اعظمی از نور خورشید را به جو زمین منحرف می کند ولی با ذوب شدن یخ اقیانوس، آب اقیانوس گرمای بیشتری از خورشید جذب می کند. گرمایش آب اقیانوس، تولید متان توسط میکرو اورگانیسم های لایه های زیرین خاک را افزایش می دهد که در نهایت به گرمایش آب و هوا می انجامد.

دکتر فرانس جان در ادامه اظهار کرد :مطالعات فراوانی در قالب تعامل بین عوامل مختلف تاثیر گذار بر شرایط جوی انجام شده و چگونگی تغییرات محیط اطراف اکوسیستم ها مورد بحث قرار گرفته است ولی در این مطالعه ما نشان دادیم که نباید اقیانوس و خشکی را دو بخش جدا از هم در نظر گرفت.

دکتر فرانس جان به همراه محققانی از کشورهای ایالات متحده و هلند توانستند به کمک مدلسازی پیشرفته در کامپیوتر، ارتباط بین انتشار گاز متان و کاهش یخچال های قطبی را به تصویر بکشند. همچنین این مدل نشان می دهد که چگونه تغییر در مقدار یخچال های قطبی بر مقدار بارندگی و تغییرات دما در سراسر جهان تاثیر گذار است.

از دهه 1990 میلادی تا به امروز، نرخ ذوب شدن یخچال هاب طبیعی آمار خیره کننده ای را نشان می دهد که در حدود 14 درصد در هر دهه است. با ادامه روند ذوب شدن یخچال ها، درجه دما در قطب ها بالاتر می رود و همچنین گاز متان بیشتری تولید می شود.

در ادامه این تحقیق، محققان می توانند به کمک نتایج بدست آمده پیش بینی دقیق تری از تغییرات آب و هوایی در سیاره زمین ارایه دهند.